[ult_animation_block animation=”swing” animation_duration=”3″ animation_delay=”0″ animation_iteration_count=”1″]
قیمت برنج علی کاظمی
[/ult_animation_block]

برنج علی کاظمی چگونه کشف شد ؟

کشف برنج علی کاظمی در روستای شکارگوراب بالا در سال 1360 رخ داد . علی کاظمی کشاورز سخت کوش روستا در زمین کشاورزی خود که برنج بینام کشت میکرد ، در میانه خوشه ها چهار خوشه را دید که گویی با خوشه های دیگر برنج متفاوت بودند . تا آن زمان در زمین های کشاورزی برنج صدری ، خزر و بی نام کشت میشد . او به این چهار خوشه نخ سفید رنگی گره زد تا در انتها بتواند آنها را از هم تشخیص دهد ، فصل درو برنج فرا رسید علی کاظمی چهارخوشه را درو کرد ، و شلتوک ها را جدا کرد و درون یک شیشه مرباخواری نگه داشت ( شلتوک برنجی است که پوسته زرد یا به عبارتی سبوس دار آن هنوز از برنج جدا نشده است ، کشاورزان به آن جو میگویند و هر سال برای کشت برنج به عنوان بذر از جو استفاده میشود ) .

علی کاظمی این شیشه مربا را تا سال بعد نگه داشت ، در بهار سال بعد آن ها را آب زد تا جوانه بزنند و آنها را در خزانه ای جداگانه نگهداری کرد ، و بعد خودش کنار زنان کشاورز آنها را با دستان خود نشاء کرد . چهار خوشه هفت خوشه شدند در سال بعدتر نیز هفتاد خوشه شدند . برنج تازه کشف شده در سال چهارم در سه هزار متر زمین کشاورزی کاشته شدند ؛ در سال پنجم شش هزار متر و در سال ششم به یک هکتار رسید ، برنج علی کاظمی در روستا بسیار معروف شده بود و کشاورزان قبل از اینک برنج علی کاظمی برای سفید شدن به کارخانه برسد ، شلتوکش را در حیاط خانه علی کاظمی از او خریداری میکردند. مانند برنج هاشمی که چهار سال بعد کشف شد برنج علی کاظمی از طریق شبکه کشاورزان دست به دست داده منتقل میشد ؛ بطوری که کشت برنج علی کاظمی سرتاسر گیلان را در برگرفت .

از آن طرف هم یوسف هاشمی با کشف برنج هاشمی توانستند برنج هایی  را که تا پیش از ان کشت میشد را از میدان به در کنند .

[ult_animation_block animation=”swing” animation_duration=”3″ animation_delay=”0″ animation_iteration_count=”1″]
برنج علی کاظمی
[/ult_animation_block]

تفاوت برنج علی کاظمی با برنج های آن دوره

برنج هایی که تا قبل از برنج هاشمی و برنج علی کاظمی کشت میشدند مدتی پس از پخت بسیار خشک میشدند و قابل پخت دوم نبودند ولی این دو برنج ساعات بعد از پخت هم همچنان نرم میماندند ، همچنین بو و طعم به مراتب بهتری نسبت به برنجهای آن دوره داشتند اما مهمترین دلیل برتری این برنجهای تازه کشف شده این است که کشت آن در هر هکتار زمین 500 الی 600 کیلوگرم میزان تولید برنج را افزایش میداد ،  این میزان را در تعداد هکتاری که امروزه این برنج ها در زمین کشت میشود را ضرب کنید تا کاملا درک کنید این نابغه گیلانی علی کاظمی و یوسف هاشمی چه خدمت بزرگی به کشاورزان و ملت ایران کرده اند . هم باعث تولید میزان  برنج به رقم بسیار بالایی شدند و هم میزان دور ریزی و اصراف برنج را به حد قابل قبولی کاهش دادند . اگر دولت میخواست چنین برنجی را تولید کند قطعا میلیونها تومان باید صرف آزمایشگاهها میکرد که آن هم شاید به چنین برنجی با این سطح مرغوبیت برسد .

سوال ؟ بهره علی کاظمی از خدمتی که کرد چه بود ؟

هنوز که هنوزه برنج علی کاظمی بنام علی کاظمی ثبت نشده است همانطور که برنج هاشمی بنام یوسف هاشمی ثبت نشده است! نابغه هایی که باعث میلیون ها تومان بهره وری در کشاورزی ایران شده اند حتی نامشان بطور رسمی ثبت نشده است . 

تنها در زمان جشنها از آنها دعوت میشود تا داستان کشف برنج خود را برای حضار دعوت کنند و گاهی هم هدیه های کوچکی به آنها داده میشود .متاسفانه علی کاظمی تصادف شدیدی داشته و در زمان تصادف مسئولین یک میلیون تومان به او کمک درمانی کردند که البته هزینه های درمان کسی که بیمه ندارد قطعا بالاتر از این رقمهاست . این نابغه گیلانی زمانی چتر باز قهاری بوده اما امروزه توان چرخاندن زندگی خود را ندارد و به سختی روزگار میگذراند او خدمت بزرگی به این مرز و بوم کرده و از مسئولین میخواهد برای او حقوقی ماهیانه در نظر بگیرند تا چرخه ی زندگی اش در سالهای پایانی زندگی اش راحت تر برچرخد . امیدواریم مسئولین به نوابغ و افرادی که باعث پیشرفت  و آبادانی کشور عزیزمان شدند ، نگاه محبت آمیز تری داشته باشند .

[ult_animation_block]
علی کاظمی کاشف برنج علی کاظمی
[/ult_animation_block]

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برنج های شمالی و قیمت های روز در بازار ایران میتوانید به پیج قیمت برنج شمالی مراجعه کنید .

[ultimate_fancytext strings_textspeed=”35″ strings_backspeed=”0″ fancytext_strings=”این مقاله را میتوانید بصورت pdf از لینک زیر دانلود کنید” strings_font_size=”desktop:25px;”]
[ult_buttons btn_title=”PDF” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fberenjshomali.ir%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F08%2Fberenjalikazemi.pdf|||” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-large” btn_title_color=”#0975b5″ btn_bg_color=”rgba(106,214,29,0.79)” btn_hover=”ubtn-top-bg” btn_anim_effect=”ulta-sink” icon=”Defaults-book” icon_size=”25″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-left” btn_font_size=”desktop:20px;” btn_line_height=”desktop:20px;”]