مقدمه

آیا از خودتان پرسیدید چرا برنجی که میخوریم اسمش برنج هاشمی است و ریشه این اسم به چه کسی برمیگردد ما در این مقاله میخواهیم داستان این نام گذاری را برایتان شرح دهیم ، داستان رنجها ، داستان موفقیت ها و داستان بی مهری ها

[ult_animation_block animation=”tada” animation_duration=”3″ animation_delay=”0″ animation_iteration_count=”1″]
یوسف هاشمی
[/ult_animation_block]

معرفی یوسف هاشمی

یوسف هاشمی یک نابغه ایرانی است که باعث تولید هزازان تن محصول بیشتر و مرغوبیت بیشتر برنج ایرانی شده است ، یوسف هاشمی کاشف برنج هاشمی است ، همتای این نابغه کشاورزی آقای علی کاظمی کاشف برنج علی کاظمی است .

یوسف هاشمی متولد 1326 است او ساکن در روستای چاپارخانه از روستاهای بخش خمام است . او دارای شش پسر و سه دختر است . میتوانیم به صراحت بگوییم شاید شهرت این نابغه فقط در حدود روستای خودش باشد ، زیرا هنوز که هنوزه این برنج به نام او ثبت نشده است .

 

یوسف هاشمی حقیقتا چه کرده ؟!

اما لابد خواهید پرسید دلیل این همه قدردانی در نوشته های ما از این شخصیت گیلانی چیست ؟ برای جواب این سوال باید نخست به تفاوت برنج هاشمی با برنج هایی که تا قبل از آن در شالیزارها کشت میشدند بپردازیم.

آیا میدانید در هر هکتار زمین کشاورزی برنج هاشمی حدود 500 الی 600 کیلوگرم محصول بیشتری میدهد ؟ این برنج میزان تولید را تا این رقم بالا برده و حالا این مطلب رو در سطح کلان ببینید ، حدود 250 هکتار از زمین های کشاورزی با برنج هاشمی کاشته میشوند و با یک ضرب ساده میتوانیم میزان افزایش تولید را در کل ایران محاسبه کنیم .  

[ult_animation_block animation=”tada” animation_duration=”3″ animation_delay=”0″ animation_iteration_count=”1″]
برنج هاشمی
[/ult_animation_block]

.  دومین تفاوت عمده برنج هاشمی با برنج هایی که تا آن زمان کاشته میشد به بعد از پخت ارتباط دارد زیرا برنجهای دیگر بعد از پخت اول بسیار خشک میشدند و قابل پخت دوم نبودند و باعث اذیت شدن معده میشدند . اما برنج هاشمی بعد از پخت نیز بسیار نرم است و براحتی میتوان آن را دوباره گرم کرد . این مطلب نیز از اصراف و دور ریزی برنج جلوگیری میکند . بنابراین یوسف هاشمی به مانند علی کاظمی کاشف برنج علی کاظمی یک نابغه گیلانی است او و علی کاظمی با پشت کار خودشان نژاد برنجی را کشف و به تولید انبوه رسانیدند که از طرفی باعث افزایش هزاران تن تولید  و از طرفی دیگر میزان مرغوبیت برنج را به سطح بالایی رسانیدند .

 

 

برنج هاشمی چگونه کشف شد ؟

یوسف هاشمی در سال 1364 در زمین کشاورزی خود خوشه هایی را دید که با خوشه های برنج بینام متفاوت بودند این خوشه ها بلند تر و نازک تر از خوشه های بینام بودند ، او ابتدا این خوشه ها را جدا نمود و  و آن را تا سال بعد نگه داشت ، یوسف هاشمی برای این خوشه های جالب و متفاوت خزانه ای جدا در نظر گرفت آنها را نشا کرد و در فصل برداشت هم جداگانه آنها را درو کرد . یوسف هاشمی  این رویه را چندین سال تکرار کرد تا به میزان شلتوکی که میخواهد برسد ( شلتوک برنجی است که سفید نشده و پوسته زرد یا سبوس هنوز به دور آن پیچیده ، کشاورزان محلی به آن جو میگویند ، آنها هر سال کیسه ای جو را نگه میدارند تا در  سال بعد در کشت بعدی از آن برای کشت برنج استفاده کنند ) او در نهایت به یک تن شلتوک رسید ! او کیسه های شلتوک را به کارخانه برنج کوبی روستای چاپارخانه برد ، مدیر کارخانه روستای چاپارخانه از دیدن این نوع برنج متعجب شد و نام این نوع برنج را از یوسف هاشمی پرسید و او در جواب گفت این برنج اسم ندارد ، مدیر کارخانه اسم  برنج هاشمی را بر آن نهاد . اینگونه بود که برنج هاشمی کشف و نامگذاری شد . برنجی که طعم و بوی بسیار عالی دارد . یوسف هاشمی اولین کیسه شلتوک را به برادرش داد تا او برنج هاشمی را در مزرعه خود نیز کشت کند ، کم کم برنج هاشمی در سرتاسر روستا پخش شد کم کم به روستاهای مجاور رسید و در انتها در تمام استان گیلان کاشت برنج هاشمی همه گیر شد و دولت هیچ گونه نقشی در توزیع و پخش این نوع برنج انجام داد و این شبکه کشاورزان بود که با ارتباط با یکدیگر برنج هاشمی را به تولید انبوه رسانیدند . در مورد برنج علی کاظمی نیز داستانی شبیه به این اتفاق افتاد .

[ult_animation_block animation=”flash” animation_duration=”3″ animation_delay=”0″ animation_iteration_count=”1″]
یوسف هاشمی
[/ult_animation_block]

سهم یوسف هاشمی از برنج هاشمی چه بود ؟!

پاسخ به این سوال شاید برایتان جالب باشد کسی که میلیونها تومان باعث افزایش بهره وری در ایران شد چه سودی برای او داشت؟ برنج هاشمی هنوز که هنوزه به اسم یوسف هاشمی ثبت نشده است همانظور که برنج علی کاظمی نیز بنام علی کاظمی هنوز ثبت نشده است ، مسئولین به یوسف هاشمی گفته اند برای ثبت برنج هاشمی هفت هشت میلیون تومان باید هزینه کند ، و او توان پرداخت چنین مبلغی را نداشته و از آن منصرف شده است . به او یک پلوپز هجده نفره و دو سکه دادند و گاهی نیز او را به جشنهایی دعوت میکنند و در واقع از نام او برای جشنهای خود استفاده ابزاری کرده و جشن خود را اعتبار میبخشند . برای کشف و تولید چنین برنجی شاید میلیونها تومان باید صرف آزمایشگاهها میشد اما حتی نام یوسف هاشمی به طور رسمی ثبت نشده است . امیدواریم بزودی این اتفاق بیفتد .

سخن آخر

حالا که به هر رستورانی که غذای خوب ایرانی سرو میکند سر بزنید خوشپخت ترین ، خوش بو ترین و خوش طعم ترین برنجی را که روی میز برایتان سرو میکنند ، برنج هاشمی است و اکنون تاریخچه آن را می دانید .

برای اطلاع از قیمت های روز برنج هاشمی میتوانید به پیج قیمت برنجهای شمالی مراجعه بفرمایید .

[ultimate_fancytext strings_textspeed=”35″ strings_backspeed=”0″ fancytext_strings=”این مقاله را میتوانید بصورت pdf از لینک زیر دانلود کنید” strings_font_size=”desktop:25px;”]
[ult_buttons btn_title=”PDF” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fberenjshomali.ir%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F07%2Fyousef-hashemi.pdf||target:%20_blank|” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-large” btn_title_color=”#0975b5″ btn_bg_color=”rgba(106,214,29,0.79)” icon=”Defaults-book” icon_size=”25″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-left” btn_font_size=”desktop:20px;” btn_line_height=”desktop:20px;”]