برنج

ابزار و دستگاه های مورد نیاز کاشت، داشت و برداشت برنج

ابزارهای مخصوص کشت برنج ایرانی : در هر مرحله از کاشت برنج دستگاه ها و ابزار های مختلفی استفاده می شود. برخی از دستگاه ها چند منظوره هستند. برای مثال از دستگاه تیلر برای شخم زنی و حمل و نقل استفاده می شود. برخی از دستگاه ها فقط تک منظوره هستند و تنها یک کار را انجام می دهند. اما امروزه شاهد پیشرفت در دستگاه های کشاورزی هستیم. دستگاه های که گاها ساخت داخل هستند و یا وارداتی هستند. در زیر هر یک از ابزارهای مخصوص کشت برنج ایرانی را مختصر توضیح می دهیم.

 

۱ – داس مخصوص برداشت برنج

از اولین ابزارهای مخصوص کشت برنج ایرانی داس است. این داس مخصوص برداشت برنج هست. اندازه این داس کوچک بوده و بسیار تیز و برنده است و از دو بخش دسته و چاقو تشکیل شده است.

جنس دسته این داس از چوب است و جنس بدنه از آهن است. بر روی بدنه آهنی این داس دندانه‌های ریزی برای بریدن راحت ساقه‌ های برنج تعبیه شده است.

داس مخصوص برداشت برنج

داس مخصوص برداشت برنج

۲- داس مخصوص هرس شاخ و برگ:

این ابزار مخصوص بریدن شاخ و برگ درختان است. این ابزار نیز از دو بخش دسته و بدنه تشکیل شده است. این داس برخلاف داس مخصوص برداشت برنج از بدنه صاف و بدونه دندانه تشکیل شده است. اندازه این داس از داس برنج بزرگتر است.

داس مخصوص هرس و شاخه زنی

داس مخصوص هرس و شاخه زنی

۳ –تیلر کشاورزی:

دستگاه چند منظوره ی مخصوص شخم زنی و حمل و نقل به نام تیلر یکی از دستگاه های پرکاربرد درکشاورزی است. این دستگاه قابلیت ارتقا و نصب ابزارهای دیگر از قبیل باربند را دارد. کشاورزان از این ابزار برای شخم زنی و باربری استفاده می کنند. این دستگاه در اندازه های مختلف در بازار موجود است. این دستگاه با گازوئیل کار می کند و قابلیت حرکت دارد.

تیلر کشاورزی

تیلر کشاورزی

تیلر مخصوص کشاورزی

تیلر مخصوص کشاورزی

۴- ماشین نشای برنج:

یدستگاه مخصوص نشای برنج شمال که به وسیله گازوئیل کار می کند. این دستگاه بصورت دستی و اتومات کاشت می کند. این دستگاه به صورت ردیف های ۸، ۶ و ۴ ریفه کاشت می کند. این ماشین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مترمربع در ساعت کاشت انجام می دهد.

ماشین نشاء

ماشین نشاء

۵- دستگاه ویجین:

این دستگاه برای از بین بردن علف های هرز شالیزار پس از نشاکاری در مزارع شالیزار که به صورت ماشین نشاء کاشت شده اند کاربرد دارد. این دستگاه به صورت ۲، ۳ و ۴ ردیف عمل ویجین را انجام می دهد.

دستگاه ویجین 3 ردیفه

دستگاه ویجین ۳ ردیفه

۶- دستگاه برداشت برنج:

این دستگاه مخصوص مزارعی هست که با ماشین نشا کاشته شده است.

کشاورزانی که با دست اقدام به نشاء برنج کرده اند نمی توانند با این دستگاه شالی خود را درو کنند.

دلیل آن هم این است که در کاشت دستی کشاورزان به صورت نامنظم تم را در مزرعه کاشت می کنند.

این دستگاه به دو شکل صندلی دار و بدون صندلی به فروش میرسد.

دستگاه برداشت برنج

دستگاه برداشت برنج

۷ – دستگاه کمباین دستی:

یکی از ابزارهای مخصوص کشت برنج ایرانی دستگاه کمباین دستی است.

بعد از برداشت شالی ها باید کاه و کلش برنج را از دانه های برنج جدا کرد.

کشاورزان برای جداسازی از دستگاهی به نام کمباین دستی و مکانیزه استفاده می کنند.

کشاورزان کمباین ثابت را به وسیله تیلر به داخل مزرعه برده و شالی ها را کمباین می کنند. گاهی نیز شالی ها را به حیاط خانه می برند و در حیاط برنج ها را کمباین می کنند. برای بکارگیری کمباین دستی باید از تراکتور و تیلر استفاده کرد.

دستگاه کمباین دستی

دستگاه کمباین دستی

۸ –  دستگاه کمباین مکانیزه:

با پیشرفت تکنولوژی مخترعین کشاورزی شروع به ساخت تجهیزات جدید کشاورزی کردند. تجهیزاتی که کار پرزحمت برنج را آسانتر کنند.

با ورود دستگاه کمباین متحرک که در گویش محلی به دستگاه بخور یا تانک معروف است کشاورزان برداشت و کمباین را همزمان باهم در داخل مزرعه برنج انجام می دهند.

این دستگاه به ۳ نیروی کار نیاز دارد که در مقایسه با برداشت و کمباین دستی مقرون به صرفه است.

در این نوع برداشت روزانه ۱۵ تا ۱۷ هکتار مزرعه را می توان برداشت و کمباین کرد.

این دستگاه به صورت چند منظوره بوده و ۳ کار برداشت کمباین و کیسه زنی را همزمان با هم انجام می دهد.

دستگاه کمباین مکانیزه

دستگاه کمباین مکانیزه

تمامی برنج های فروشگاه اینترنتی برنج تالش با به روزترین ابزارهای مخصوص کشت برنج ایرانی کشت می شوند و این یکی از دلایل مرغوبیت برنج های این فروشگاه است.

۹ –دستگاه بیلر:

از دیگر ابزارهای موردنیاز کاشت،داشت و برداشت برنج دستگاه بیلر است.

دستگاه تمام مکانیزه از این دستگاه برای بسته بندی کاه و کلش موجود در مزرعه استفاده می شود.

این دستگاه به ۲ نیروی کار مستقیم نیاز دارد. همچنین برای بکارگیری این دستگاه نیاز به تراکتور است.

این دستگاه به غیر از کاه و کلش برنج، کاه و کلش گندم را نیز می تواند بسته بندی کند.

دستگاه بیلر مخصوص بسته بندی کاه و کلش

دستگاه بیلر مخصوص بسته بندی کاه و کلش

۱۰- مخزن پلی اتیلن:

از مخازن پلی اتیلن برای ذخیره سازی مایعات از قبیل آب، نفت، گازوئیل و کود دهی در مزارع برنج استفاده می شود. کشاورزان برای کود دهی مزارع برنج بسته به مقیاس زمین زراعی انواع کود را داخل مخزن پلاستیکی مخلوط کرده سپس توسط پمپ آب به مزارع برنج کود یا آب دهی می کنند. در بیشتر موارد برای ذخیره سازی انواع سوخت از این مخازن استفاده می کنند.این مخازن در انواع سه لایه و تک لایه تولید می شوند.

مخزن پلی اتیلن سه لایه: این مخزن از سه لایه تشکیل شده است. لایه اول آنها سفید رنگ است. که پایدار کننده اشعه UV به آن اضافه شده است. لایه دوم مشکی رنگ است و مانع ورود نور خورشید به داخل مخزن شده و این موضوع باعث عدم رشد جلبک ها در داخل مخزن می شود. لایه سوم از بهترین مواد پلی اتیلن جهت نگهداری آب اشامیدنی تشکیل شده است.

مخازن پلی اتیلن تک لایه: این مخازن از یک لایه پلی اتیلن که معمولا به رنگ سفید است تولید می شود. مخازن تک لایه برای نگهداری آب آشامیدنی برای مدت طولانی توصیه نمی شود. اما برای نگهداری مواد شیمیایی و حمل و نقل مایعات کاربرد مناسبی دارند.

مخازن پلاستیکی به صورت افقی و عمودی در ابعاد مختلف تولید می شوند. این مخازن در نوع عمودی از ۲۲۰ لیتر تا ۱۰۰۰۰ لیتر تولید می شوند و در نوع افقی از ۲۵۰ لیتر تا ۶۰۰۰ لیتر تولید می شوند.

 

منبع مقاله

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *