برنج

این شما و این بهترین برنج دنیا

انواع برنجی های خارجی

 

شما چند نوع برنج می‌شناسید؟ آیا به غیر از برنج سفید و قهوه‌ای برنج دیگری نیز وجود دارد؟ ما ایرانی ها یکی از مصرف کنندگان اصلی برنج در جهان هستیم. اما به راستی که با بسیاری از انواع برنج های موجود در جهان آشنایی نداریم. با این وجود بهتر است بدانیم که بهترین نوع برنج دنیا چیست و متعلق به کدام کشور است.

این شما و این بهترین برنج دنیا

در ابتدا بگذارید این نکته را بگوییم که در حقیقت هیچ برنجی به عنوان بهترین برنج دنیا وجود ندارد؛ چرا که برنج انواع متنوعی دارد و غذاهای مختلفی نیز می‌توان با آن تهیه کرد. مسلما برنجی که در تهیه سوشی به کار می‌رود، برای تهیه چلو مناسب نخواهد بود. با این حال برخی از انواع برنج محبوبیت بسیار بالایی دارند و از نظر عطر و طعم و کیفیت پخت در جهان سرآمد هستند. در ادامه مقاله به بررسی محبوب‌ترین و بهترین برنج های دنیا می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

برنج سفید

برنج سفید

برنج سفید در حقیقت برنجی است که شلتوک و سبوس آن در طی مرحله برنج کوبی کاملاً آسیاب و جدا شده و نسبت به برنج های دیگری همچون برنج قهوه‌ای و قرمز از خواص و مواد مغذی کمتری برخوردار است. ما ایرانیان در سبد غذایی خود بیشتر از برنج سفید استفاده می کنیم؛ چرا که بسیار خوش طعم و لذیذ است و عطر بالایی نیز دارد.

به طور گسترده نیز در جهان از نوع برنج سفید دانه‌بلند استفاده می‌شود که در زمان پخت حالت پف کرده خود را حفظ می‌کند و دانه‌های آن به راحتی از هم جدا می‌شود. برنج سفید کاربرد بسیار زیادی دارد و می‌توان از آن در تهیه انواع چلو، به‌عنوان بخشی از سالاد، همراه با سبزیجات، گوشت مرغ و گوشت قرمز استفاده کرد.

برنج سفید در تمام جهان مشاهده شده و نمی توان گفت که تنها متعلق به کشور خاصی است و در واقع منشا و ریشه اکثر برنج های دنیا نیز از برنج سفید است. به همین جهت می‌توان گفت که پرطرفدارترین و پرمصرف ترین برنج دنیا، برنج سفید است.

این برنج همان برنجی است که ما ایرانیان به کشت و مصرف آن مشغول هستیم. بهترین برنج سفید ایرانی نیز در استان‌های شمالی کشور کاشت. برداشت می‌شوند که از آن‌ها می‌توان به برنج گیلان، برنج مازندران و برنج گلستان اشاره کرد که هر یک تنوع و انواع مختلفی دارند.

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای

یکی از بهترین برنج‌های دنیا، برنج قهوه ای است. در حقیقت زمانی که برنج را آسیاب می‌کنند تا شلتوک آن جدا شود، برنج قهوه‌ای لایه‌ی قهوه‌ای خود را حفظ می‌کند و به همين جهت به برنج قهوه‌ای معروف است و خواص درمانی فوق‌العاده‌ای نیز دارد. در حقیقت می‌توان چنین گفت که برنج قهوه‌ای همان برنج سفید است که لایه قهوه‌ای خود را حفظ کرده است و از این رو برای پخت نیز به زمان بیشتری در مقایسه با برنج سفید نیاز دارد.

برنج قهوه‌ای پخته شده، دارای بافت تقریبا سفتی است و باید بیشتر جویده شود. با برنج قهوه‌ای می‌توان همان غذاهایی که با برنج سفید پخت می‌شود را طبخ کرد و عطر و طعم منحصر به فردی را داشت. برنج قهوه‌ای در دو نوع دانه بلند و دانه کوتاه در بازار موجود است.

 

برنج وحشی

برنج وحشی

یکی دیگر از بهترین برنج های دنیا، برنج وحشی است. این برنج به دلیل بافتی که پس از پخت پیدا می‌کند، به این نام شناخته می‌شود. برنج وحشی در واقع یک نوع علف هرز است و اغلب در زمین‌های مرطوبی چون دور رودها، بندرها و دریاچه‌ها در ایالات متحده می‌روید. به طوری که تاریخچه کشف و مصرف آن نیز متعلق به کشور های آمریکای شمالی و چین است.

با این حال این برنج امروزه بیش از همه در هند یافت می‌شود و با نام‌های برنج هندی، برنج جو دوسر و برنج کانادایی نیز معروف است.

نوع مرغوب و اصل برنج وحشی در حالت خام، دانه هایی بلند به اندازه تقریبی ۶ تا ۷ میلی‌متر و برخی اوقات ۷ونیم میلی‌متر دارد که قطر آن نیز به ۲ میلی‌متر می‌رسد. اما پس از پخت، حجم و طول دانه ها افزایش یافته و لایه پوست برنج شکاف خورده و دانه درونی نمایان خواهد شد که بافت خاص و ویژه‌ای دارد. در حقیقت شما با پخت یک پیمانه برنج وحشی در نهایت دو الی سه پیمانه برنج خواهید داشت.

 

برنج سرخ

برنج سرخ

برنج سرخ یکی دیگر از محبوب ترین و بهترین برنج های دنیا است که ریشه‌ای تایلندی دارد و بیشتر در این کشور کشت می‌شود. این برنج دانه بلند بوده و در زمان آسیاب تنها شلتوکش جدا می‌شود اما سبوس آن حفظ می‌شود. به همین جهت رنگ. دانه‌های آن سرخ و قرمز است و در قیاس با برنج های سفید معمولی، فواید بیشتری دارد.

این برنج، گران‌ترین برنج جهان است، چرا که برای رشد و نمو نیاز به دمای بالا دارد و تنها می‌توان آن را در مناطق گرمسیری کشت و برداشت کرد. با این که محل اصلی تولید برنج سرخ تایلند است اما امروزه در کشور عربستان نیز کشت می‌شود.

این برنج علاوه بر این که برای پخت به زمان بیشتری نیاز دارد، از بافتی جویدنی‌تر نیز برخوردار است و می‌توان از آن در ترکیب با سبزیجات تفت داده شده در تهیه انواع سالاد بهره برد. همچنین آرد برنج سرخ بسیار مغذی است و می‌توان در پخت انواع ماهی و گوشت از آن استفاده کرد.

رنگ قرمز این برنج، ناشی از عنصر آهن فراوانی است که در بافت آن وجود دارد و می‌تواند انسولین و قند خون را در بدن متعادل نماید. از این رو افراد دیابتی می‌توانند با خیال راحت از این برنج استفاده کنند و نگران افزایش قند خون خود نباشند. در واقع ویتامین ب۶ موجود در این برنج، به تشکیل گلبول‌های قرمز خون و متعادل سازی تشکیل سروتونین کمک شایانی خواهد کرد.

 

برنج سوشی

برنج سوشی

یکی از معروف‌ترین و بهترین برنج های دنیا، می‌توان به برنج سوشی اشاره کرد که هم به صورت سفید و هم قهوه‌ای موجود است. این برنج برای مصرف در کنار غذاهای دریایی بسیار مناسب است. برنج سوشی در کشور ژاپن کشت و برداشت می‌شود و پس از پخت نیز حالت شفتگی و خمیری دارد. در واقع نشاسته زیاد موجود در این برنج باعث چسبندگی آن می‌شود و همین امر درست کردن سوشی را بسیار راحت‌تر خواهد کرد.

با این حال شما می‌توانید در کنار استفاده از رول‌ها، از این برنج به جای برنج سفید معمولی نیز استفاده کنید. این برنج را می‌توان در کنار سس‌هایی مخصوص و غذاهای دریایی استفاده کرد و از آن در تهیه یک پودینگ برنج شیرین به کار گرفت.

 

برنج باسماتی

برنج باسماتی

یکی دیگر از بهترین برنج‌های دنیا، برنج باسماتی است. منشأ این برنج به دامنه های اطراف کوه‌های هیمالیا برمی‌گردد که امروزه البته به طور گسترده و وسیعی در کشور هند، پاکستان و کشورهای شرقی آسیا کشت و برداشت می‌شود.

برنج باسماتی در جهان به عنوان برنج هندی شناخته می‌شود. در عین حال دانه‌هایی بلند و سفید داشته و عطر بسیار زیادی نیز دارد که به مانند برنج‌های ایرانی در طی فرآیند کهنه شدن، بسیار خوشبوتر شده و طعم لذیذ و فوق العاده‌ای نیز خواهد داشت.

این برنج پس از برداشت، ابتدا حدود یک سال در انبار می‌ماند تا کهنه شده و سپس توزیع می‌شود. این برنج را می‌توان همراه با ادویه کاری سرو کرد و عطر طبیعی آن را چندین برابر نمود. علاوه بر این شما می‌توانید برای پخت این برنج از سبزیجات و ادویه‌جات گرم مورد علاقه‌ خودتان نیز استفاده کنید.

 

برنج سیاه

برنج سیاه

یکی دیگر از بهترین و البته قدیمی‌ترین برنج های جهان برنج سیاه است. شواهد نشان می‌دهند که ابن برنج در حدود ده هزار سال پیش و در کشور چین کشف شده است. این برنج به نام‌هایی چون «برنج امپراطور» و «برنج ممنوعه» نیز معروف است؛ چرا که در زمان‌های دور غذای بسیار مخصوصی بوده و تنها امپراطورهای چین از آن استفاده می‌کردند.

این برنج امروزه به دو نوع آسیایی، آفریقایی کشت شده و دارای دو نوع بلند و کوتاه است که در زمان پخت حالت خمیری شکل و چسبندگی به خود خواهد گرفت.

این برنج به دلیل رنگ سیاه خود دارای درصد بالایی از آنتوسیانین است. آنتوسیانین همان آنتی‌اکسیدانی است که در بادمجان، بلوبری و ذرت بنفش یافت می‌شود. برنج سیاه غنی از مواد مغذی است و یکی از انواع دانه‌های متوسط و لعاب‌دار است که در آشپزی آسیایی بسیار پرکاربرد است. این برنج را می‌توان در یک سس قارچ که با گشنیز معطر شده مخلوط و مصرف کرد. علاوه بر این، از این برنج به همراه برنج قهوه‌ای در تهیه پودینگ برنج و ذرت شیرین نیز استفاده می‌کنند.

 

برنج رزمیتا یا ماتا

برنج رزمیتا

یکی دیگر از بهترین برنج های دنیا که کمتر شناخته شده نیز است، برنج ماتا یا رزمیتا می‌باشد. این برنج در هند کشت و برداشت می‌شود و دانه‌هایی متوسط و متمایل به قرمز دارد. از این برنج بیشتر در تهیه غذا با خورش‌هایی که به آرامی می‌پزند و کاری‌های غلیظ مناسب است و می‌توان آن را به همراه غذاهای گوشتی همچون گوشت گوسفند، گاو و یا حیوانات دیگر سرو کرد. این برنج بیشتر به دلیل بوی خاکی‌مانندش شناخته شده است.

 

برنج نیم‌پز

برنج نیم پز

نحوه‌ی فرآوری و آماده سازی برنج نیم پز با برنج های دیگر بسیار متفاوت است؛ چرا که همراه با سبوس و پس از گذراندن مراحلی چون خواباندن در آب، بخار‌دهی و خشک شدن، آماده می‌شود. از این رو پیش از جدا شدن سبوس از دانه، تمامی مواد مغذی آن جذب خواهد شد.
این برنج نشاسته کمی دارد و در نتیجه در مقایسه با برنج سفید از چسبندگی کمتری برخوردار است.

 

برنج یاسمین

برنج یاسمین

برنج یاسمین یکی از معروف‌ترین برنج های دنیا است و بیشتر به دلیل عطر و بوی گیاهی که دارد شناخته می‌شود. این برنج در تایلند کشت و برداشت شده و دانه‌های بلندی دارد که بعد از طبخ کمی چسبنده و نرم خواهند شد.
این برنج برای تهیه پلوهای ایرانی بسیار مناسب است و می‌توان در کنار آن از میوه‌های خشک نیز استفاده کرد و غذایی خوش طعم و بو تهیه کرد.

 

برنج والنسیا

برنج والنسیا

برنج والنسیا یکی از برنج های محبوب در اسپانیا است. نشاسته زیاد و دانه‌ای کوتاه دارد و بیش از هر چیزی در تهیه غذایی به نام «پائلا» به کار می‌رود.
این برنج پس از پخت، ترد و مرطوب خواهد شد و می‌تواند در غذاهای کلاسیک اسپانیایی به خوبی به هم بچسبد. با توجه به این که این برنج می‌تواند مایع زیادی را جذب کند، از این رو برای تهیه سوپ،‌ خورش و چاشنی‌ها بسیار مناسب است.

 

مسابقات سالانه بهترین برنج دنیا

مسابقات جهانی انتخاب بهترین برنج دنیا

مسابقه چشیدن برنج یکی از مسابقات معتبری است که سالانه‌ در ایالات متحده انجام می‌شود و شرکت کنندگان متعددی نیز از کشورهای مختلف جهان همچون هند، ویتنام، ایالات متحده آمریکا، میانمار و پاکستان در آن حضور دارند.

این مسابقه توسط سرآشپزهای متخب بین المللی انجام می شود که هم به ارزیابی جنبه بصری برنج پرداخته و همچنین ارزیابی حسی برنج را هم (از قبل پخته و پخته شده) انجام می دهند. در نهایت با توجه به آرای ارائه شده، برنده را تعیین می کنند. <br>
در این مسابقه که از سال 2009 آغاز شده است، شرکت کنندگان 2 کیلوگرم از برنج خود را با ذکر جزئیات، نوع برنج و نحوه پخت به هیئت اجرایی ارسال می‌کنند. سپس سرآشپزها به بررسی و مقایسه آن‌ها از نظر عطر، طعم و بافت پرداخته و برنده را مشخص خواهند کرد. برندگان این مسابقه از فرصت استثنایی برخوردار خواهند شد و می‌توانند برنج خود را در سطحی گسترده تر به فروش برسانند.

این مسابقه که با عنوان «مسابقه بهترین برنج در جهان» شناخته می‌شود، اغلب همزمان با کنفرانس جهانی صنعت برنج برگزار می شود و شرکت کنندگان می‌توانند از هر جای دنیا نمونه خود را برای مسئولین مسابقه ارسال کنند.

برندگان گذشته این مسابقه عبارتند از:
سال 2019: برنج ST25 از ویتنام
سال 2018: برنج یاسمین از کامبوج
سال 2017: برنج Khao hom mali از تایلند( از خانواده یاسمین)
سال 2016: برنج Khao hom mali از تایلند
سال 2015: برنج کالروز از ایالات متحده
سال 2014: برنج یاسمین Khao hom mali و کامبوج
سال 2013: برنج کالروز کامبوج و ايالات متحده
سال 2012: برنج یاسمین از کامبوج
سال 2011: برنج PAW SON از میانمار
سال 2010: برنج یاسمین از تایلند
سال 2009: برنج یاسمین از تایلند

همان طور که مشاهده می‌کنید، ایران تا کنون در این مسابقات شرکت نکرده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *