برنج

برداشت دستی یا کمباین ؟ مسأله این است !

برداشت با کمباین

برداشت دستی یا کمباین مساله ایست که کشاورزان و خریداران و صنعت کشاورزی به نوعی با آن درگیرند . بگذارید قدری به گذشته برگردیم تا نحوه برداشت برنج و رویه ای که گذشتگان برای برداشت برنج طی میکردند را توضیح دهیم ؛ بعد از آن سراغ دلایل ورود تکنولوژي ، مزیت ها و منفعت های آن میرویم .

برداشت برنج در ایام قدیم

در گذشته برنج ها را وقتی با دست برش میزدند روی اَشکل پهن میکردند تا حداقل دو روز آفتاب بخورد و کاملا خشک شود بعد از دو روز مّشتی ها را جمع میکردند و آنها را میبستند تا تبیدل به دَرز شود و دَرزها را روی هم تپه یا کوه میکردند تا فشرده تر شوند . و پس از آن درزها را به کندوج میبردند تا به آرامی خشک شود . برای بیشتر خواندن در این مورد میتوانید به مقاله برداشت برنج در گذشته چگونه بود ؟ … مراجعه کنید تا بطور کامل با این روند آشنا شوید . همانظور که دقت کردید این روند بسیار آهسته صورت میگیرد . این روند آب برنج را به آرامی تبخیر میکرد . در کندوج مواد مغذی در ساقه و سبوس زرد برنج به آرامی به برنج منتقل میشد . تمام این فرآیند تدریجی بر عطر و کیفیت برنج تاثییری مضاعف میگذاشت.

[ult_animation_block animation=”shake” animation_duration=”3″ animation_delay=”0″ animation_iteration_count=”1″]
برداشت دستی برنج
[/ult_animation_block]

برداشت برنج با تکنولوژي

امروزه با مشکل کمی کارگز در مزارع مواجه هستیم ، از سوی دیگر هزینه کار کارگز بسیار بالا رفته همه این مسایل و همچنین سرعت در جهت برداشت و رسیدن به برنج سفید که برابر با پول برای کشاورز است . باعث گسترش هر چه بیشتر تکنولوژي در کشاورزی برنج در سطح شمال کشور شده است .

معایب و مزایای تکنولوژي برداشت

کمباین دستگاهی است که به داخل مزرعه برنج میرود و ساقه های برنج را به داخل خود میکشد و از آن طرف کیسه ها را پر از جو میکند . برعکس کشاورزی سنتی تبدیل گیاه برنج به جو بسیار سریع اتفاق می افتد و این جوها در واقع خیس هستند و به سرعت باید خشک شوند و گر نه پوسیده میشوند یا رنگشان تغییر میکند .

جو باید سریع خشک و پوسته زرد آن جدا شود تا نبدیل به برنج سفید شود . به علت رطوبت برنج در این مرحله احتمال شکسته شدن برنج نسبت به روش سنتی بیشتر است . این تسریع در روند حتی بر مواد مغذی و عطر برنج تاثییر گذاشته است . تفاوت دیگری که این دو روش دارد در برنج های نارس است . در زمین کشاورزی به علتهای مختلفی همه ی ساقه های برنج به یک اندازه رشد نکردند و گاهی قسمتی از زمین برنج نارس است در روش دستی کشاورز آن قسمت ها را درو نمیکند . اما در روش نوین در یک روز تمام مزرعه درو میشود .

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *