برنج

بهترین راهکارهای نگهداری برنج گیلانی

برنج یکی از اصلی ترین وعده های غذایی ما ایرانیان به شمار می‌رود و مصرف آن نیز بسیار مرسوم است، به طوری که اغلب خانواده ها میزان زیادی از برنج را خریداری کرده و در طی مدت زمانی یک ساله و دو ساله آن را مصرف می کنند. در میان تمامی برنج‌ها، برنج گیلانی یکی از با کیفیت ترین انواع برنج به شمار می رود که توسط شالیکاران ایرانی کاشته و شده به دست ما می‌رسد. یکی از موضوعاتی که در زمان خرید برنج سالیانه موجب نگرانی می شود و ذهن بسیاری را درگیر می‌کند، نگهداری از برنج به روشی صحیح است. به نحوی که آسیب ندیده و هیچ گونه کرم یا شپشکی در آن ایجاد نشود. ما در این مقاله تصمیم داریم تا به بررسی راه های نگهداری از برنج گیلانی بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

عوامل مهم در نگهداری برنج گیلانی

مشاهده هرگونه شپشک یا کرم در برنج گیلانی می تواند یک تجربه تلخ برای ما گردد؛ چرا که بخش زیادی از برنج آسیب دیده و دیگر قابل مصرف نخواهد بود. جالب است بدانید که در میان انواع برنج گیلانی و به طور کلی برنج های ایرانی، نسبت به برنج های خارجی آسیب پذیرتر بوده و مستعد آفت هستند و ممکن است تا بر خلاف برنج های خارجی پس از چندین ماه و یا یک سال به آرامی شپشک بزنند با این حال می توان با انجام دادن راهکارهایی این موضوع را به تعویق انداخته و از آن جلوگیری کرد.

نگهداری از برنج گیلانی در خانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چرا که اولا در حجم بسیار بالایی خریداری شده و برای مصرف سال ذخیره می گردد و سپس آن که بخش مهمی از سبد غذایی افراد را تشکیل داده و نقش مهمی در سلامتی دارد. در کنار عواملی همچون بی عطر و طعم بودن برنجی گیلانی، وجود هرگونه گرد و خاک یا آفت و حشره نیز نشان دهنده عدم مرغوبیت این نوع برنج است. یکی از انواع روش‌های معمول بسته بندی برنج در خانه ها، نگهداری آن در نایلون یا بطری نوشابه است که می‌تواند در نهایت موجب خراب شدن برنج گیلانی شود. برنج گیلانی را می‌توان به مانند تمامی مواد غذایی خشک ذخیره سازی کرد، اما در این ذخیره‌سازی ۳ عامل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند:

  • دمای مناسب
  • دور از رطوبت
  • مخزن ذخیره‌سازی مناسب جهت جلوگیری از نفوذ گردوغبار و حشرات

 

نحوه نگهداری برنج گیلانی نو و کهنه

در رابطه با نگهداری برنج گیلانی باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نگهداری برنج کهنه با نگهداری برنج نو تفاوت زیادی دارد؛ چرا که برنج نو از رطوبت زیادی برخوردار بوده و باید در همان روزهای ابتدایی آن را در مکانی خنک و به دور از رطوبت نگهداری کنیم تا برنج عرق نکرده و خراب نشود. همچنین می‌توان برای جلوگیری از ورود حشرات و موش به برنج، به جای استفاده از قرص خطرناک برنج از دیگر مواردی همچون برگ بو سیر و یا زنجبیل استفاده کرد. یکی از نکات بسیار مهم در نگهداری برنج نو آن است که پیش از بسته بندی ابتدا بهتر است برنج را در یک ظرف دربسته ریخته و حداقل یک روز آن را در فریزر قرار دهید. نگهداری برنج در فریزر باعث می شود تا تمامی آفات آن ها از بین رفته و برای نگهداری در محل های معمولی همچون انبار مناسب باشد.

در رابطه با نگهداری برنج گیلانی کهنه، ابتدا باید مطمئن شوید که برنج به هیچگونه آفت یا حشراتی آلوده نباشد؛ چرا که در این صورت ابتدا باید برنج را در روی یک سطح صاف و یا سینی در فضای باز پهن نمایید تا حشرات و شپشک برنج به طور کامل از آن خارج شود. دقت داشته باشید که هیچ گاه برنج را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. پس از آن بهتر است تا دوباره برنج خام را در فریزر قرار دهید تا تخم ها و حشراتی که خارج نشده‌اند نیز به سرعت از بین بروند.

 

نکات مهم در نگهداری برنج گیلانی

با رعایت برخی از نکات در نگهداری برنج گیلانی شما خواهید توانست تا در مدت زمان طولانی تری از برنج خود استفاده کرده و نگرانی از بابت سلامت و بهداشت آن نداشته باشید. از نکات مهم در نگهداری برنج گیلانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دقت در زمان خرید برنج گیلانی

در زمان خرید برنج گیلانی دقت کرده و ابتدا مشتی از برنج را برداشته و از نزدیک آن را بررسی نمایید تا هیچ گونه کرم یا شپشکی در آن نباشد. در واقع این نکته عقلانی است که در ابتدا برنجی خریداری کنیم که آسیب ندیده و هیچ‌گونه آفتی در آن موجود نباشد تا آن‌که بخواهیم با صرف هزینه و انرژی این ‏آفات را از بین ببریم.

 

  • نگهداری برنج گیلانی در ظرف مناسب

از دیگر نکات مهم در نگهداری از برنج گیلانی، انتخاب ظرف مناسب برای آن است. به طور کلی شما می‌توانید برنج را در انواع ظروف شیشه‌ای پلاستیکی، مات، کیسه های پارچه ای و یا ظروف فلزی دوجداره(لایه‌ی خارجی فلزی، لایه‌ی داخلی پلاستیکی) نگهداری نمایید که در این بین گونی های نخی یکی از بهترین انتخاب ها به شمار می روند. توجه داشته باشید که برای حجم مصرف برنج روزانه می توان برنج گیلانی را در ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای قرار داد اما برای حجم زیاد آن بهتر است است تا برنج گیلانی را در کیسه های نخی نگهداری کنید تا رطوبت برنج خارج شده و طول عمر آن افزایش یابد.

یکی از نکات مهم در زمان نگهداری برنج گیلانی در ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی که باید به آن توجه کنید، آن است که این ظروف حتماً خشک باشند؛ چرا که در غیر این ‌صورت برنج در مدت زمانی کوتاهی خراب خواهد شد. در بین انواع ظروف نگهداری برنج، می توان به ترتیب ظروف شیشه های ظروف پلاستیکی و ظروف شیشه مات و کیسه های نخی را به عنوان بهترین ظروف نگهداری برنج عنوان کرد. همچنین توجه داشته باشید که در زمان نگهداری برنج در ظروف پلاستیکی امکان دارد که در طعم و بوی برنج تاثیرگذار بوده و آن را تغییر دهد، در صورتی که در ظروف شیشه ای عطر و طعم برنج تغییری نخواهد کرد.

در میان ظروف شیشه‌ای مات و شفاف نیز، نوع مات آن برای نگهداری برنجی گیلانی در زمانی طولانی مناسب تر است. در گذشته از خمره های سفالی و جابرنجی های چوبی نیز برای نگهداری برنج گیلانی استفاده می کردند که تاثیرگذار نیز بود.

با این حال، بهترین راه نگهداری برنج گیلانی در طولانی مدت قرار دادن آن در کیسه های نخی است. در این بین برخی از کیسه ها دو جداره هستند که جنس لایه داخلی آن نخی یا پارچه ای بوده و لایه بیرونی آن از جنس نایلون است که می تواند از عبور هوا جلوگیری کند. در صورتی که برنج گیلانی شما خشک بوده و هیچگونه رطوبتی ندارد، بهترین و ایده آل ترین شیوه برای نگهداری برنج قراردادن آن در این نوع کیسه ها است به طوری که بسیاری از کشاورزان در روشی معمول تر برنج گیلانی را در کیسه های نخی خود و در درون کیسه های نایلونی قرار می‌دهند. در این روش برنج در کیسه دو لایه قرار گرفته و به دلیل مقاومت بالا و آبگریز بودن آن هیچ‌گونه حشره یا رطوبتی نمی‌تواند وارد آن گردد.

 

  • انتخاب مکان مناسب برای نگهداری برنج گیلانی

نخستین نکته در انتخاب مکان مناسب برای نگهداری برنج گیلانی، یافتن یک مکان خشک و خنک است؛ چرا که رطوبت و گرما می تواند منجر به خرابی زودهنگام برنج شود. بسیاری از افراد برنج خود را در انباری نگهداری می‌کنند که معمولاً مکانی گرم است از این رو باید در آن تهویه مناسب به کار گرفته شود.

دومین نکته در انتخاب مکان مناسب برای نگهداری برنج گیلانی قرار دادن کیسه های برنج با فاصله از دیوار و زمین است. با وجود فاصله میان کیسه های برنج با زمین و دیوار از نفوذ رطوبت دیوار و زمین به کیسه ها جلوگیری کرده و می‌تواند برنج گیلانی را از انواع آفات همچون سوسک، موش و سایر حشرات در امان نگه دارد. از این ‌رو بهتر است تا برنج گیلانی را در ارتفاع مناسبی از سطح زمین قرار داده و آن را از هر گونه آب و رطوبتی دور نگه دارید.

مکان نگهداری برنج گیلانی باید به نحوی باشد که برنج از عطر و بوهای مختلف و انواع ادویه جات به دور باشد. علاوه بر این بهتر است تا مکان نگهداری برنج جایی تاریک و خشک باشد؛ چرا که نور زیاد و اشعه مستقیم خورشید برنج را مستعد رشد و نمو و حشرات خواهد کرد. همچنین توجه داشته باشید که هیچگاه برنج گیلانی را در نزدیکی وسایل گرمایی یا بخاری نگهداری نکنید و مکانی خنک را برای نگهداری طولانی مدت آن انتخاب نمایید.

یکی از نکات بسیار مهمی که اغلب افراد در نگهداری برنج گیلانی به آن توجه نمی کنند، رطوبت نقاط مختلف است. به عنوان مثال دیوارهای جانبی سرویس های بهداشتی، حمام و دیوارهای بیرونی خانه که باران به آن برخورد می کند، نمی‌تواند محل مناسبی برای نگهداری برنج گیلانی باشد. در صورتی که حجم برنج شما کم است، بهتر است تا آن را در یخچال نگهداری کنید، اما برای نگهداری مقدار زیاد برنج گیلانی بهترین حالت نگهداری آن در کیسه های ۱۰ کیلویی است. توجه داشته باشید که برنج گیلانی را می توان در دمای ۰ الی ۵ درجه به مدت بیست سال نیز نگهداری کرد.

 

  • جلوگیری از کرم زدن برنج گیلانی

شاید تا کنون برنج دارای شپشک یا برنج کرم زده را از نزدیک دیده باشید. برای جلوگیری از آفت زدن برنج گیلانی بهترین راهکار آن است که از همان ابتدا مانع نفوذ آفت‌ها شوید. برای این کار می‌توانید یکی یا دو مورد از موارد زیر را در کیسه و یا ظرف برنج قرار دهید:

زنجبیل:

بوی تند زنجبیل می‌تواند حشرات را فراری دهد و گزینه مناسبی برای جلوگیری از آفت زدن برنج گیلانی باشد.

سیر:

قرار دادن چندین قطعه سیر برش خورده و یا کامل در داخل گونی برنج گیلانی، مانع نفوذ آفات خواهد شد.

زردچوبه:

چوب زردچوبه می‌تواند کمک موثری به دور ماندن حشرات از برنج گیلانی نماید.

برگ خشک شده درخت چربش:

درخت چربش در جنوب کشور به فراوانی یافت می‌شود و با نام درخت تسبیح نیز شناخته می شود. برگ خشک شده این درخت را می‌توان به عنوان یک حشره‌کش طبیعی در داخل گونی برنج گیلانی قرار داد و خیال خود را از نفوذ هرگونه حشره راحت کرد.

نمک:

قرار دادن مقداری نمک در لابه لای برنج نیز می‌تواند تا حدودی برای نگهداری برنج گیلانی موثر باشد.

بسته جذب کننده اکسیژن:

این بسته‌ها، بسته های کوچکی هستند که می‌توانند تمام اکسیژن فضای یک بسته بندی را جذب نمایند و باعث زیاد شدن طول عمر مواد داخل بسته شوند.

فلفل خشک شده:

قرار دادن چند قطعه فلفل تند خشک شده در داخل گونی برنج گیلانی می‌تواند در دور کردن حشرات نقش مهمی ایفا کند.

 

خرید برنج گیلانی

یکی از نکات مهمی که در رابطه با برنج گیلانی باید بدانید آن است که در طی فرآیند سفید کردن برنج، به اندازه کافی در خشک کن قرار نمی گیرد تا رطوبت آن به طور کافی گرفته شود. به طور کلی برنج گیلانی باید در حدود ۶۰ ساعت در خشک کن قرار بگیرد اما به دلیل حجم بالای تولید و کار، برخی از کارخانه ها برنج را به مدت ۳۰ الی ۴۰ ساعت در خشک کن می‌گذارند به نحوی که رطوبت آن به طور کامل از بین نمی‌رود و همین عامل باعث می‌شود تا برنج در زمانی زودتر از از معمول آفت بزند. از این رو تلاش کنید تا برنج گیلانی اصل را از مراکز معتبر فروش برنج شمالی خریداری نمایید. بهترین کیفیت و قیمت انواع برنج شمالی را مشاهده کنید.

 

از بین بردن آفات در نگهداری برنج گیلانی

در موارد قبلی در رابطه با راهکارهای جلوگیری از آفت زدن برنج گیلانی و نفوذ حشرات به آن صحبت کردیم اما در صورتی که به برنج برنج شپشک افتاد، چه کار باید بکنیم؟ در ادامه به بررسی راهکارهای از بین بردن شپشک و آفات مختلف در برنج گیلانی می پردازیم. به طور کلی برای درمان و از بین بردن آفات برنج گیلانی دو راهکار وجود دارد؛ راهکار سنتی و راهکار مدرن که عبارتند از:

راهکار سنتی:

در این راهکار ابتدا برنج را به مدت ۲ الی ۳ ساعت در نور مستقیم آفتاب قرار می دهند. با این حال دقت داشته باشید که نباید برنج بیش از این زمان در معرض نور خورشید باشد؛ چرا که خرد شده و از بین خواهد رفت. در صورت عدم دسترسی به نور مستقیم آفتاب شما می توانید برنج را به مدت یک الی دو روز در سایه و به دور از رطوبت و گرد و خاک در سینی و یا به صورت پهن شده قرار دهید.

یکی از روش های از بین بردن آفات برنج گیلانی، قرار دادن آن در فریزر است، اما توجه کنید که این راهکار بیشتر برای مقادیر کم برنج کاربرد دارد. پس از انجام راهکارهای فوق شما می توانید به راحتی حشرات مرده را با پنکه از برنج جدا نمایید، اما دقت داشته باشید که برای جلوگیری از نفوذ به مجدد آفات به برنج نکات مطرح شده در موارد قبلی را رعایت کنید.

راهکار مدرن:

بااستفاده از راهکار مدرن شما خواهید توانست در مدت زمان کوتاه تری، آفات نفوذ یافته به برنج گیلانی خود را از بین ببرید. این روش به دلیل آن که شیمیایی است و می تواند تأثیر مخربی در سلامتی شما بگذارد، چندان توصیه نمی شود.

یکی از این راهکارها استفاده از قرص برنج است که البته ترکیبات بسیار خطرناکی دارد و باید مراقب باشید تا کودکانتان به آن‌ها دست نیابند. برای استفاده از این قرص آن را نصف کرده و هر نصف آن را در درون دولایه دستمال کاغذی پیچیده و در کیسه برنج قرار دهید. هر نصف قرص برای یک کیسه ده کیلویی برنج مناسب است. شما همچنین می توانید به جای استفاده از دستمال کاغذی قرص را در درون قوطی کبریت گذاشته، دور آن را با چسب به طور کامل پیچیده و چند سوراخ با سوزن بر روی آن ایجاد نمایید.

روش دیگر آن است که از قرص سیر استفاده کنیم. قرص سیر نیز دارای ترکیبات شیمیایی بسیار مضری است که بوی سیر می‌دهد، اما سیری در ساخت آن استفاده نشده است. این قرص را نیز می توانید به مانند قرص برنج برای جلوگیری از آفت زدگی و دور کردن حشرات استفاده نمایید. توجه داشته باشید که در زمان استفاده از این قرص‌ها، دستکش به دست داشته و تا حد ممکن از روش‌های سنتی استفاده نمایید.

یکی از انواع برنج گیلانی، برنج هاشمی دودی گیلانی است که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به علت دودی بودن، می‌توان آن را در مدت زمانی طولانی‌تر نگهداری کرد.

 

آیا می‌توان برنج گیلانی را در یخچال نگهداری کرد؟

شپشک یا کرم کیسه برنج از مهم‌ترین آفات برنج به شمار رفته و همواره وجود دارد. به عبارت دیگر شما دیر یا زود ممکن است که با این پدیده در زمان نگهداری برنج گیلانی خود مواجه شوید. بسیاری از افراد برای جلوگیری از این اتفاق، برنج خود را در یخچال نگهداری می کنند اما باید توجه داشته باشید که این کار به هیچ عنوان اصولی نیست. در واقع شاید شما بتوانید مقدار کمی از برنج گیلانی خود را برای مدت زمان کوتاهی در یخچال نگهداری کنید، اما این روش به طور طولانی مدت امکان پذیر نیست و پاسخگو نخواهد بود. به طور کلی یخچال به عنوان جایگاهی برای نگهداری میوه و سبزی به شمار رفته و مکان مناسبی برای نگهداری اقلام غذایی خشک همچون برنج نیست. بهترین روش نگهداری برنج همان راهکارهایی است که در موارد فوق به آن‌ها اشاره کردیم.

 

نحوه نگهداری برنج گیلانی پخته شده

کنار نگهداری برنج گیلانی خام، نگهداری از نوع پخته شده آن نیز اهمیت دارد. به طور کلی شما می توانید برنج ایرانی پخته شده را تنها تا ۵ ساعت در یک پلوپز نگهداری نمایید، اما در صورتی که بیش از ۶ ساعت برنج را گرم نگه دارید، برنج عطر خود را از دست داده و برای خوردن مناسب نخواهد بود. در صورتی که نمی توانید تمام برنج گیلانی پخته شده خود را میل کنید، بهتر است تا آن را در یک بسته بندی پلاستیکی در حالی که برنج کمی گرم است قرار داده و در یخچال بگذارید؛ چرا که پس از سرد شدن برنج خشک شده و طعم خود را از دست خواهد داد.

با این حال توجه داشته باشید که نگهداری برنج پخته شده در یخچال تنها تا یک هفته امکان پذیر است. در صورتی ‌که شما می‌توانید برنج پخته شده را با رعایت برخی از نکات حتی تا یک ماه نیز در فریزر نگهداری کنید. در واقع توجه داشته باشید که برنج پخته شده پس از گذشت زمان طعم و بافت خود را از دست خواهد داد و قابل مصرف نخواهد بود. همچنین برای نگهداری برنج آبکش شده و یا خیس خورده در یخچال تنها سه روز زمان داریم؛ چرا که پس از آن برنج طعم و بوی بدی خواهد یافت.

 

نگهداری برنج گیلانی پخته شده در فریزر

یکی دیگر از راهکارهای مطمئن و ایمن برای نگهداری برنج گیلانی پخته شده، قرار دادن آن در فریزر است. شاید تا کنون برای شما نیز پیش آمده باشد که پس از یک مهمانی با حجم انبوهی از برنج پخته باقی مانده در ظرف مواجه شوید. با توجه به گرانی و هزینه بالای برنج به صرفه نیست که آن‌ها را دور بریزیم. به همین جهت بهتر است تا با استفاده از روش هایی آن‌ها را حفظ کنیم. به طور کلی برنج دارای یک نوع باکتری است که از طریق هاگ افزایش می یابد. زمانی که برنج پخته می شود باکتری ها از بین رفته اما هاگ‌ها همچنان باقی می مانند. در صورتی که برنج پس از پخت، مدت زمان طولانی را در دمای نامناسب قرار بگیرد، امکان رشد دوباره باکتری‌ها وجود خواهد داشت باکتری‌هایی که برای سلامت انسان بسیار مضر است، از این رو یکی از بهترین راهکارها برای نگهداری برنج پخته شده قرار دادن آن در فریزر است.

قرار دادن برنج پخته شده در خارج از یخچال باعث می شود تا برنج به سرعت فاسد شده و محل رشد انواع باکتری ها گردد. در این زمان دانه های برنج حالتی نرمالیزه به خود گرفته و مزه بدی نیز پیدا خواهند کرد. با توجه به آن که برنج پخته شده ساختاری مرطوب و نرم دارد، می‌توان گفت که یخچال نیز جای چندان مناسبی برای نگهداری از آن به شمار نمی رود. بر همین اساس بهتر است تا برنج پخته شده درون یخچال نهایتاً پس از یک نصف روز مصرف گردد؛ چرا که حتی سرمای یخچال نیز ممکن است نتواند از رشد باکتری های درون برنج جلوگیری کند. از این رو اهمیت فریزر برای نگهداری از برنج پخته شده گیلانی چندین برابر می‌شود.

 

مدت زمان نگهداری برنج در فریزر

یکی از نکات مهم در نگهداری برنج گیلانی پخته شده در فریزر آن است که شما نمی توانید به مدت نامحدودی برنج خود را در فریزر نگه دارید و باید در طی یک زمان معین آن را مصرف کنید. بهترین زمان نگهداری برنج پخته شده در فریزر یک ماه است و بهتر است تا پس از یک ماه تمام این برنج فریز شده مصرف شود؛ چرا که پس از طی این مدت کم و رطوبت برنج به طور کلی از بین خواهد رفت.

 

نحوه گرم کردن برنج فریز شده

برای گرم کردن برنج فریز شده، ابتدا ظرف حاوی برنج را در درون مایکروفر گذاشته و آن را سریعاً گرم نمایید، اما پیش از خوردن به بافت برنج توجه کرده و چک کنید که ساختاری سالم داشته باشد. در صورتی که پس از گرم کردن برنج فریز شده مقداری باقی ماند و تصمیم داشتید تا در وعده بعدی خود آن را مصرف کنید، بهتر است تا مجدداً آن را گرم نکنید. یکی دیگر از راهکارهای مصرف برنج فریز شده، آن است که ابتدا پیش از مصرف، برنج را از فریزر در آورده و آن را داخل یخچال قرار دهید تا یخ آن باز شود. سپس بر روی حرارت گذاشته و گرم نمایید.

 

مراحل نگهداری برنج گیلانی پخته‌شده در فریزر

برای نگهداری برنج گیلانی پخته شده در فریزر، باید سه نکته را رعایت کرده و به آن ها عمل کنید. با این روش شما خواهید توانست تا برنج خود را در زمان طولانی تری نگهداری کنید. این مراحل عبارتند از:

  • سرد کردن سریع برنج گیلانی

نخستین اصل از اصول نگهداری برنج گیلانی پخته شده در فریزر، سرد کردن سریع آن است. در واقع نمی توان برنج را به صورت داغ در درون فریزر قرار داد و ابتدا باید خنک شود. از این رو بهتر است تا برنج بیش از ۲ الی ۳ ساعت در معرض دمای اتاق قرار نگیرد. زمانی که کمی دمای برنج کاهش یافت، آن گاه در درون یخچال بگذارید تا زمانی که کاملا خنک شود و سپس آماده فریز شدن گردد.

  • انتخاب ظرف مناسب

دومین مرحله از نگهداری برنج گیلانی در فریزر، انتخاب ظرف مناسب است. در صورتی که شما از مایکروویو برای گرم کردن برنج استفاده می‌کنید، بهتر است تا از ظرف مخصوص آن نیز بهره ببرید. اما توجه داشته باشید پیش از آن که ظرف را در درون فریزر بگذارید، ابتدا هوای داخل آن را بگیرید. اما در صورتیکه مایکروویو ندارید، بهتر است تا از ظرف هایی با درب‌های محکم و نفوذ ناپذیر استفاده کنید تا برنج هیچ هوایی را به خود نکشد. یکی دیگر از راهکارهای ساده، استفاده از کیسه های فریزر زیپ دار است که فضای کمتری را در فریزر اشغال می‌‌کنند.

  • بررسی و چک کردن دمای فریزر

دمای مناسب برای نگهداری برنج پخته شده در فریزر منفی ۱۸ درجه سانتیگراد است. از این رو در زمان قرار دادن برنج در درون فریزر دمای مناسب آن را از پیش بررسی نمایید تا برنج شما خراب نشود. در این بین اما ابتدا شناخت انواع برنج ایرانی و گیلانی می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما کند، چرا که با شناخت هر یک، با ویژگی‌های آن‌ها نیز آشنا شده و خواهید توانست تا در شرایط مناسب‌تری آن‌ها را نگهداری نمایید.

 

نکات مهم نگهداری برنج گیلانی در فریزر

با رعایت برخی از نکات شما خواهید توانست تا برنج گیلانی خود را تا مدت زمان بیشتری در فریزر نگه داشته و مصرف نمایید. این نکات عبارتند از:

مقدار زیادی از برنج را فریز نکنید. قرار دادن تعداد زیادی از بسته­‌های برنج بر روی یکدیگر، موجب ایجاد فشار و له شدن دانه های برنج خواهد شد چرا که در ابتدا قرارگیری برنج‌ها در داخل فریزر، آن‌ها بافتی نرم دارند.

پیش از قرار دادن برنج گیلانی در فریزر، تاریخ فریز کردن برنج­ را بر روی آن یادداشت کنید. این کار باعث می­ شود تا شما از مدت زمان باقی ماندن برنج اطلاع یافته و برنج­ ها را به موقع مصرف و مدت زمان طولانی آن‌ها را نگه داری نکنید.

نگهداری برنج در فریزر به عنوان آخرین راه‌حل در حفظ و نگهداری از برنج است؛ از این رو تلاش کنید تا همواره به اندازه کافی برنج بپزید، به نحوی که چیزی از آن باقی نماند. چرا که در هر صورت برنج فریز شده کیفیت اولیه ­ی خود را ندارد و با وجود فریز شدن اصولی، باز هم دانه­ های آن تا حدی خورد خواهند شد.

در صورتی که هدفتان از نگهداری برنج گیلانی پخته شده در فریزر، استفاده کردن از آن برای تهیه سوپ و آش و … است، بهترین ظرف برای نگهداری کیسه فریزر است. چرا که دیگر اهمیتی ندارد که دانه­ ها خرد شوند. در این حالت حتی می توانید برنج را به صورت یخی به غذای مورد نظرتان نیز اضاافه نمایید.

در کنار فریز کردن برنج پخته ساده، شما همچنین می‌توانید برنج پخته­ ی مخلوط با سبزیجات و یا حتی مرغ و گوشت را نیز فریز کنید. اما در نظر داشته باشید که در این حالت بهترین زمان مصرف از یک ماه نیز کمتر می ­شود و بهتر است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *