برنج

شاخه‌های اصلی برنج را بشناسیم

برنج

برنج پرمحصول

یکی شاخه‌های اصلی برنج رقم هایی از برنج هستند که نسبت به سطح زمین در مقایسه با گونه های محلی محصول بیشتری می دهند . کیفیت برنج های پر محصول مناسب است ، البته برنج های پر محصول سنگین هستند و هضم آنها سنگین است . برنجهایی مثل ندا ، شیرودی ، فجر و … از این دست برنجها هستند .

برنج محلی

برنج محلی رقم های از برنج هستند که در شمال کشور بیشتر از برنج های پرمحصول کشت میشوند و مصرف خانگی کشاورزان اینگونه برنج است . برنج محلی دارای عطر و کیفیت فوق العاده ایست و هضم آن بسیار راحت و سبک است . برنج هایی مثل طارم محلی ، برنج هاشمی ، دم سیاه ، علی کاظمی و … از این دست برنج ها هستند .

[ult_animation_block animation=”swing” animation_duration=”3″ animation_delay=”0″ animation_iteration_count=”1″]
برنج
[/ult_animation_block]

برنج کشت جوانه (راتون)

بعد از برداشت برنج از شالیزار ، ساقه برنج خود به خود جوانه میزند و مقادیری محصول تولید میکند . کشاورزانی دوباره این ساقه های برنج را آبیاری میکنند تا برداشت مجددی داشته باشند البته این کار بیشتر در مازندران رواج دارد تا گیلان زیرا در یلان بعد از برش برنج اهالی روستاها گاوهای خودشان را رها تا در مزارع برنج به چرا بروند و حتی کشاورزانی که مایل به کشت دوم هستند امکان اینکار را ندارند ، زیرا گاوها قطعا به مزارع برنج پر محصول علاقه بیشتری دارند ، اما در مازندران فرهنگ به شکل دیگریست و امکان کشت دوم و حتی سوم میسر است . محصولی که از کشت جوانه بدست می آید ؛ کیفیت خیلی بالاتری نسبت کشت اول دارد . اما بدلیل استفاده بیش از حد از کود و سموم باید بدانید کشاورز مربوطه برای کشت جوانه چقدر از کود استفاده کرده است که معمولا بیش از اندازه و غیر استاندارد استفاده میشود . این محصول به ندرت در بازار پیدا میشود چون مقادیر بسیار کمی نسبت به برنج کشت اول تولید میشود .

برنج های ترکیبی

در بازار افراد سودجو برای فروش پرسودتر اقدام به ترکیب برنج‌های محلی با انواع برنج‌های نامرغوب می‌کنند و این ترکیب در بازار فعلی ایران بسیار متداول است . قطعاً باید به روش‌های تشخیص برنجهای مرغوب مسلط باشید و به شگردهایی که شیادان بازار از آن استفاده  می‌کنند .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *