برنج

میدانید مصرف سرانه برنج کشور چگونه است ؟

برخی از مردم بر این باورند که افزایش مصرف سرانه برنج در هر خانوار بستگی به میزان درآمد خانواده دارد که این عقیده قابل قبول نمی باشد از آنجایی که برنج حاوی مقدار زیادی نشاسته بوده و عامل مهمی در چاقی اشخاص میباشد، معمولا افراد متمول ضمن ایجاد تنوع در جیره غذائی خود ترجیح می دهند با مصرف انواع سالاد ، پیش غذا ، دسر از مصرف زیاد برنج خودداری تا از رژیم غذایی مناسبی پیروی نمایند، و اجرای این نوع رژیم غذایی با وجود صرف هزینه بیشتر نسبت به مصرف برنج، در توان افراد کم درآمد نبوده و مسلما تهیه و مصرف برنج به همراه یکی از حبوبات مانند عدس به عنوان یک وعده غذای کافی و کامل از

بررسی وضعیت تولید و میزان واردات برنج کشور

صرف هزینه کمتر و ارزان تری برخوردار است . حال نتیجه می گیریم ، محاسبه مصرف سرانه برنج با استفاده از فرمول مجموع میزان برنج تولید شده کشور و برنج وارداتی

[ult_animation_block animation=”swing” animation_duration=”3″ animation_delay=”0″ animation_iteration_count=”1″]
[/ult_animation_block]

بر تعداد جمعیت مصرف کننده برنج یک جامعه صحیح و اصولی نبوده و این نحو محاسبه در تعریف، میزان عرضه سرانه میباشد نه مصرف سرانه. با بررسی و آمار برداری دقیق میتوان میزان واقعی مصرف سرانه برنج هر خانوار ، مخصوصا جیره غذائی افراد جوان و نوجوان خانواده را تعیین و به اندازه و مقدار واقعی مصرف سرانه برنج پی برده که این مهم در حیطه وظایف انستيتو تغذیه کشور می باشد. از بهر حال مصرف سرانه برنج طی ده ساله اخیر با توجه به آمار و ارقام موجود حدود ۳۸ تا ۴۰ کیلوگرم در نوسان بوده که به عقیده نگارنده اگر مقدار آن با جایگزینی سایر مواد ویتامینه و مقوی تر از برنج تغییر و نوسان نداشته مربوط به بضاعت مالی و درآمد هر خانوار می باشد .

به عنوان مثال می توان با صرف یک کیلو گرم برنج، ۵-۴ نفر می توانند یک وعده غذای کامل با اضافه نمودن بعضی مواد ارزان قیمت از قبیل حبوبات با سبزیجات به آن تهیه نمایند در صورتیکه تهیه سایر مواد غذائی جایگزین مسلما نیاز به هزینه نمودن مبلغ بیشتری دارد که در توان تعداد زیادی از خانوارهای کم درآمد نمی باشد. 

کاهش مصرف برنج

در هر صورت اگر در کاهش مصرف برنج و جایگزین نمودن سایر مواد غذایی موفقیت کافی نداشته ایم میتوان از سایر برنامه های پیشنهادی از قبیل غنی سازی برنج ، تشویق مردم به مصرف برنج قهوه ای (که حاوی ویتامین بیشتری نسبت به برنج سفید می باشد که تاثیراتبسزائی در تنظیم جیره غذایی خانوار دارد اکتفا نماییم. و تعیین میزان دقیق مصرف سرانه برنج بعهده انستيتو تغذیه کشور می باشد که به دلیل عدم دسترسی به این آمار وزارت جهاد کشاورزی (بعنوان متولی تولید و وزارت بازرگانی (مسئول واردات و توزیع برنج کشور) را دچار سردرگمی نموده و این مورد در واردات بی رویه تاثیر قابل توجهی دارد.

بنابراین اگر آمار، قابل قبول مصرف سرانه برنج، حتی هر چند سال یک بار توسط انستیتو تغذیه کشور تهیه و ارایه گردد کمک شایانی به تعیین میزان واقعی و دقیق برنج مورد نیاز کشور ایفا می نماید در هر صورت با تامین اعتبار اجرای طرح تعیین میزان مصرف سرانه برنج (حتی هر چهار سال یک بار) می توان مبنایی صحیح و اصولی در برآورد میزان دقیق واردات برنج، در حمایت از تولید کنندگان داخلی و ایجاد بازار معاملات پر رونق و بدون تنش در برنج بوجود آورد.منبع شناخت برنج ایرانی ازمهندس قاسم زمانی است .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *