برنج

۳ دلیل برای کم بودن عطر برنج ها

عطر-برنج

کسانی که سنی از آنها گذشته خوب بخاطر می آورند در چند دهه گذشته عطر برنج بسیار بیشتر از امروزه بوده در این مقاله سعی میکنیم دلایلی که باعث این امر شده را بررسی کنیم .

چند مورد قبل از شروع باید متذکر شد اول اینکه برنجهای ایرانی از نظر عطر باهم متفاوت است . برای مثال من به شخصه عاشق عطر برنج هاشمی هستم . دومین مساله برنج کهنه یا نو ؟ از نظر عطر متفاوت است ، سومین نیز برنج آب کش شده با برنج کته نیز از نظر میزان عطر تفاوت دارد .

کیفیت زمین

کشاورزان قدیمی سالی یکبار برداشت میکردند و زمین مدت طولانی تری به اصطلاح استراحت میکرد . و به نوعی به بازیابی و ترمیم میپرداخت . هنوز این رویه در استان گیلان تداوم دارد اما در استان مازندران حتی تا سه برداشت هم گاهی کشاورزان به تولید برنج میپردازن .

در ایام قدیم کشاورزان از کودهای شیمیایی استفاده میکردند که امروزه کودهای شیمیایی جای خود را در صنعت کشاورزی ایران باز کرده . همچنین موارد افت کش و سایر مواد غییر طبیعی راه خود را در صنعت کشاورزی باز کرده . و دیگر نمیتوان برنج تولیدی را ارگانیک نامید . البته امروزه نام ارگانیک برچسب شکیلی برمحصولات هست که تنها باعث فروش بیشتر انها شود .

[ult_animation_block animation=”swing” animation_duration=”3″ animation_delay=”0″ animation_iteration_count=”1″]
عطر-برنج
[/ult_animation_block]

قطعا استفاده از مواد شیمیایی برای کشاورز اسانتر و سریعتر است . اما اینکه تمامی این مواد با استانداردهای جهانی همسو هست و بهمه انها مراحل علمی و استاندارد سازی را رد کردن جای سوال است .

کشاورزی نوین

در کشاورزی نوین با تغییر شرایط جوی و گرم شدن هر روزه زمین و افزایش جمعیت در سوی دیگر … مساله امروز جهان کمیت کشاورزی بر کیفیت ان ارجحیت دارد . و از نظر دید جهانی مهم تغذیه مردم جهان است نه صرفا کیفیت بالای مواد غذایی

سالها پیش وقتی میوه ای را میخوردیم از طعم و عطر ان مست میشدیم . اما امروزه با خریدن میوه در میوه فروشی واقعا طعم گذشته را ندارد . گاه گاهی ک از روستایی رد میشویم و فرد مهمان نواز روستایی ما را به میوه ی درختش مهمان میکند . باز هم همان طعم گذشته را بیاد میاوریم .

برداشت برنج با تکنولوژي

امروزه برداشت عموما بوسیله کمباین انجام میشود . نمیتوان درصد دقیقی گفت ولی حدودا هشتاد درصد شالیزارهای برنج بوسیله کمباین ها انجام میشود و تنها بیست درصد مانند گذشته با دست برش میخورند .

اما سوال اینجاست که ایا برداشت برنج از طریق کمباین بر عطر برنج تاثییر دارد ؟ در گذشته برنج پس از برش در مزارع چند روزی میماند بعد با اسب ها و تریل به محلی برای خشک کردن برده میشد و یک روند کندی برای خشک شدن طی میشد ولی امروزه همه چیز به صورت سرسام اوری سرعت گرفته .

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *