برنج

اندر مزایای سبوس برنج قهوه‌ای

اندر مزایای سبوس برنج قهوه‌ای

با این که برنج جزء جدانشدنی غذای ما ایرانی‌هاست، اما درصد کمی از مردم هستند که در سبد غذایی خود برنج قهوه‌ای را جایگزین برنج سفید کرده‌اند. برنج قهوه‌ای خواص بیشماری دارد و به توصیه پزشکان برای بهبود و جلوگیری از بیماری هایی چون سرطان، چاقی، دیابت، اختلالات عصبی و بی خوابی می‌توان از آن استفاده کرد. با این حال خرید سبوس برنج قهوه‌ای و مصرف آن، یکی از معدود مواردی است که افراد به آن توجه می‌کنند، در حالی که انرژی و فواید بیشتری نیز دارد. ما در این مقاله به بررسی فواید سبوس برنج قهوه‌ای و نحوه‌ی مصرف آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اندر مزایای سبوس برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای در حقیقت یک دانه کامل است که تصفیه و پخته نشده و با جدا کردن سبوس خود به دست می‌آید. به همین جهت مواد مغذی خود را حفظ کرده و در مقایسه با برنج سفید از عطر و طعم بهتری برخودار است. با توجه به این نکته که فرآیند آسیاب کردن برنج قهوه‌ای به مانند برنج سفید انجام نمی‌شود، ارزش غذایی خود را حفظ کرده و منبع غنی از عناصر سالم است.

علاوه بر این، محققان نیز به این باور رسیده‌اند که مزایای مصرف برنج قهوه‌ای در رژیم غذایی بسیار فراتر از موارد یاد شده است و این برنج در کنار جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها، به دلیل داشتن فرولیک اسید و آنتی اکسیدان‌ها، از پیری پوست نیز جلوگیری می‌کند. همچنین دارای فولات است و در دوران بارداری به رشد سالم جنین بسیار کمک می‌کند.

 

سبوس برنج قهوه‌ای

سبوس برنج قهوه‌ای در حقیقت لایه دوم برنج قهوه ای است. به طور کلی به لایه نازک و غلاف مانندی که بر روی دانه های برنج قرار می‌گیرند، سبوس یا لایه Bran می‌گویند. برنج در واقع دارای دو پوسته سفت و محکم است که پوسته اول آن پس از برداشت کنده شده و پوسته دوم آن نیز که سبوس اصلی است در مرحله بعدی جدا خواهد شد و خود دانه بخشی از ویتامین ها و پروتئین های مهم خود را از دست خواهد داد. سبوس به طور کلی از نظر پزشکی از خود دانه ارزش بالاتری دارد و به سلامت بدن و جسم نیز بسیار کمک می‌کند. سبوس برنج قهوه‌ای دارای انواع ویتامین های B بوده و منبع غنی از فیبر، تیامین، ویتامین ب 6، نیاسین، ویتامین E و پانتوتنیک آسید است. لیست آخرین قیمت های برنج گیلانی ما را مشاهده کنید.

با توجه به این که سبوس برنج قهوه‌ای در طی آماده سازی آن از بین می‌رود، شما می‌توانید برای تهیه جداگانه آن و برخورداری از تمامی خواص آن، با ما تماس گرفته و اقدام به خرید سبوس برنج قهوه‌ای نمایید. ما در برنج شمالی با استفاده از تجهیزات کاملا بهداشتی و استریلیزه، سبوس برنج قهوه‌ای را آماده کرده‌ایم و می‌توانیم در میزان دلخواه برای شما ارسال نماییم.

اندر مزایای سبوس برنج قهوه‌ای خواص خواص درمانی سبوس برنج قهوه‌ای:

سبوس برنج قهوه‌ای منبعی سرشار از ویتامین های ضروری بدن است و در طب سنتی نیز به استفاده از آن بسیار توصیه شده است. از خواص درمانی سبوس برنج قهوه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش احتمال بروز سرطان
  • جوانسازی پوست
  • تقویت و جلوگیری از ریزش مو
  • کاهش و کنترل قند خون
  • جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه
  • پیشگیری از آلزایمر
  • درمان یبوست
  • افزایش متابولیسم بدن
  • درمان خشکی، ترک و لکه های پوستی
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • مناسب برای ورزشکاران و بدنسازان به دلیل داشتن مقادیر بالای پروتئین و ویتامین
  • تنظیم فشار خون
  • کاهش اشتها
  • درمان کم خونی
  • تقویت حافظه

فواید و مزایای سبوس برنج قهوه‌ای

  • معجزه‌ای برای لاغری:

از آن جایی که سبوس برنج قهوه‌ای دارای مقادیر زیادی فیبر است، موجب افزایش متابولیسم بدن شده و در کنار آن حس سیری را نیز در فرد تقویت می‌کند. از این رو بهترین مکمل برای کاهش وزن و لاغری در کنار ورزش کردن است.

  • تنظیم و کنترل فشار خون:

در صورتی که به دنبال در امان ماندن از مضرات فشار خون بالا هستید، پیشنهاد ما به شما خرید سبوس برنج قهوه‌ای و استفاده از آن است. چرا که فیبر و پتاسیم فراوانی دارد و از رسوب کلسیم در عروق خونی جلوگیری می‌کند. همین امر موجب کاهش و تنظیم فشار خون خواهد شد.

  • جلوگیری از پوکی استخوان:

سبوس برنج قهوه‌ای دارای مقادیر زیادی فسفر است و می‌تواند موجب جذب بهتر و بیشتر کلسیم در استخوان‌ها شده و به بهبود استحکام استخوان ها کمک خواهد کرد. از این رو در صورتی که آن را در سبد غذایی خود قرار دهید، در آینده مخصوصا خانم‌ها از پوکی استخوان در امان خواهید ماند.

  • تنظیم و کاهش قند خون:

به طور کلی سبوس برنج ماده‌ی مفیدی برای دیابت نوع دو است. در این میان اما سبوس برنج قهوه‌ای به دلیل فیبر بیشتر از دیگر دانه‌ها، برای کاهش سطح قند خون مفید خواهد بود.

  • دشمن سنگ کلیه:

سبوس برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن فیتیک اسید، باعث کاهش جذب کلسیم از طریق روده شده و از ایجاد سنگ کلیه در بدن جلوگیری خواهد کرد. مصرف منظم سبوس برنج قهوه‌ای به افرادی که دارای کلیه سنگ ساز هستند، توصیه می‌شود.

  • درمان و بهبود یبوست:

شما می‌توانید با مخلوط سبوس برنج و ماست و مصرف آن به صورت منظم، از یبوست جلوگیری کرده و آن را به طور کلی درمان کنید. این خاصیت در حقیقت به دلیل فیبر موجود در سبوس برنج است که باعث تنظیم حرکات روده خواهد شد.

  • درمان سلولیت و ترک های پوستی:

سبوس برنج قهوه‌ای یکی از مواد جادویی برای زیبایی است و در کنار مصرف آن، حتی می‌توان ماسک آن را نیز تهیه و بر روی پوست استفاده کرد. چرا که سبوس برنج دارای ویتامین E است و به رطوبت رسانی و نرمی پوست بسیار کمک کرده و از بروز ترک های پوستی بر روی شکم، بازو یا پاشنه پا جلوگیری خواهد کرد.

  • بهترین مکمل برای بدنسازی:

در صورتی که تصمیم دارید تا عضله‌سازی کنید، به جای مصرف مکمل‌های عجیب و غریب، سبوس برنج را در شیر بریزید و آن را بخورید. در واقع سبوس برنج دارای مقادیر زیادی پروتئین و ویتامین ب 6 بوده و برای بهبود عضله سازی ورزشکاران و تامین انرژی آن‌ها بهترین گزینه است.

  • درمان آنمی (کم خونی):

بسیاری از خانم‌های ایرانی در سنین یائسگی دچار کم خونی می‌شوند. از این رو بهتر است تا سبوس برنج قهوه‌ای را که حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین های گروه B و آهن است در سبد غذایی خود بگنجانند و تولید گلبول های قرمز خون خود را افزایش دهند.

  • پیشگیری از آلزایمر:

سبوس برنج قهوه‌ای دارای مقادیر زیادی منگنز است و عملکرد مغز را تقویت می‌کند. از این رو برای جلوگیری از مشکلات عصبی چون آلزایمر و زوال عقل بهتر است تا به طور منظم از سبوس برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

  • تقویت حافظه:

در صورتی که برای تقویت حافظه خود به دنبال راه‌حلی هستید، کافیست تا از سبوس برنج قهوه‌ای استفاده کنید. چرا که دارای مقادیر زیادی از ویتامین های گروه ب همچون B6 و B5 است و در بهبود عملکرد ذهنی نقش موثری ایفا می‌کند.

اندر مزایای سبوس برنج قهوه‌ای

نحوه‌ی مصرف سبوس برنج قهوه‌ای

همان‌ طور که گفته شد، سبوس برنج قهوه‌ای فواید بسیار زیادی دارد و می‌توان آن را برای موارد مختلفی مصرف کرد. اما شیوه‌ی مصرف است که تعیین می‌کند یک ماده‌ی غذایی چگونه بر بدن تاثیر بگذارد. به عنوان مثال تاثیر سیب زمینی سرخ کرده و کبابی یکسان نیست. در ادامه به بررسی نحوه مصرف سبوس برنج قهوه‌ای برای اهداف گوناگون می‌پردازیم:

  • سبوس برنج قهوه‌ای برای لاغری

در صورتی که برای لاغری و کاهش وزن تصميم به خرید سبوس برنج قهوه‌ای گرفتید، بهتر است بدانید که باید آن را به صورت روزانه مصرف نمایید. به عنوان مثال شما می‌توانید ۱۰ دقیقه قبل از صبحانه، یک قاشق غذاخوری از سبوس برنج را در درون لیوان شیر بریزید و میل کنید. اگر نمی‌توانید آن را صبح میل کنید، می‌توانید همین کار را در وعده ناهار و شام انجام داده و سبوس برنج را در ترکیب با یک کاسه ماست مصرف کنید. شما با این کار می‌توانید وزن خود را کم کرده و به وزن ایده‌آل خود برسید.

  • سبوس برنج قهوه‌ای برای زیبایی

شما می‌توانید برای از بین بردن جوش‌های خود و داشتن پوستی سالم، از سبوس برنج قهوه‌ای استفاده کنید. برای این کار نیز بهتر است تا یک ماسک صورت درست کنید و به راحتی از شر جوش های خود خلاص شوید. برای تهیه این ماسک ابتدا یک قاشق غذاخوری سبوس برنج را با ۲ قاشق غذاخوری ماست تازه مخلوط کنید و پس از ۵ دقیقه بر روی صورت خود بگذارید. حالا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا پودر سبوس برنج قهوه ای تاثیر خود را بگذارد. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

یکی دیگر از روش‌های رایج نیز آن است که با صابون گلیسیرین صورت خود را بشویید و زمانی که کف صابون بر روی صورت‌تان بود، مقداری سبوس روی پوست مالیده و به صورت دورانی آن را ماساژ دهید. این کار باعث خواهد شد تا علاوه بر رفع جوش صورت، در فصول سرد سال از خشکی پوست در امان باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *