برنج

برنج فروشی‌های شمال کشور چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

فروشگاه برنج و یا برنج فروشی‌ یک مرکز توزیع مواد غذایی است و پرکاربردترین ماده غذایی ایرانیان یعنی برنج را به فروش می‌رساند. با این حال فروش برنج و مواد غذایی با محصولاتی چون پوشاک و لوازم صنعتی متفاوت است.

در برنج فروشی‌های شمال کشور چه نکاتی رعایت شود؟

امروزه فروشگاه‌های برنج و برنج فروشی‌های شمال کشور نسبت به قبل تغییر کرده‌اند و به مانند گذشته تنها یک مغازه کوچک در بازار نیستند. برنج هم اکنون یکی از محصولات اساسی برای خانواده‌های ایرانی و یکی از غلات اساسی است و در انواع مختلفی نیز در کشور تولید و عرضه می‌شود. همین موضوع باعث شده تا فروش و بازاریابی برنج مخصوصا برنج شمالی در کشور بسیار پر رونق باشد. در واقع امروزه دیگر مردم برنج را به عنوان غذا نمی‌بینند بلکه به عطر، طعم، ظاهر و خوش خوراک بودن آن نیز توجه بسیاری دارند. تمامی این عوامل سبب می‌شود تا برنج فروشی‌های شمال کشور از اهمیت زیادی برخوردار باشند و برای عرضه برنج در سطحی وسیع‌تر از هم سبقت بگیرند.

به همین جهت برنج فروشی‌های شمال کشور باید نکات مختلفی را همچون نحوه فروش، امکانات مختلف و روش‌های بازاریابی را در نظر بگیرند و رعایت کنند.

 

تعریف برنج فروشی یا فروشگاه برنج

فروشگاه برنج در حقیقت یکی از زیر مجموعه های فروشگاه و فروشندگی است و در آن انواع مختلفی از برنج عرضه می شود. برنج فروشی‌ها باید نکات مختلفی را رعایت کنند تا بتوانند در زمینه عرضه و فروش برنج از رقیبان جلو بیافتند و نیاز بخش بزرگتری از جامعه را پوشش دهند و درنهایت به سودآوری دست یابند.

یکی از نکات مهم در ابتدای کار آن است که قیمت‌ها را به طور منصفانه و مطابق با قیمت بازار تنظیم کنید و آن را به صورتی کاملا شفاف در اختیار مشتریان قرار دهید. لیست انواع برنج ایرانی و قیمت‌های روز آن‌ها را می‌توانید در این صفحه مطالعه کنید.

نکات مهم برای برنج فروشی‌های شمال کشور

مطمئنا یک برنج فروشی برای به نمایش گذاشتن انواع برنج، فروش، بازاریابی و نگهداری آن‌ها به یکسری امکانات ویژه نیاز دارد. این امکانات باید متناسب با سطح کاری و وسعت فروشگاه خریداری و تأمین شوند.

نکات مهم در برنج فروشی‌های شمال کشور

به عنوان نمونه در صورتی که فروشگاه و برنج فروشی شما دارای زیر بنا و وسعت زیادی باشد، باید آن را به بخش‌های مختلفی تفکیک کنید و بخش‌های مختلفی چون قسمت اداری تخصصی برای انجام امورات مدیریت، حسابداری و غیره طراحی نمایید. امنیت، بارگیری، انبار و… را نیز به بهترین نحو ممکن برقرار نمایید. از برخی از این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1) امکانات رفاهی برای برنج فروشی‌های شمال کشور

بسیاری از خانواده‌ها و صاحبان کسب و کارهایی چون رستوران و هتل، برنج مورد نیاز خود را به صورت عمده و در مقداری بالا تهیه می‌کنند. به همین جهت لازم است تا آن‌ها در زمان مراجعه به فروشگاه در آن احساس راحتی کنند و در طی مراحل انتخاب و خرید خسته نشوند.

از این رو شما باید فروشگاه برنج خود را با توجه به توان مالی، وسعت فضا و بازدهی آن محل چیدمان کرده و با خدمات رفاهی مناسب آن را راه‌اندازی کنید. به عنوان مثال در زمان عقد قرارداد و یا خرید و فروش با مشتریان عمده و همیشگی خود، از آن‌ها در مکانی خاص و شیک پذیرایی نمایید و یک محیط اداری کوچک در مناسب‌ترین و بهترین بخش فروشگاه خود ایجاد کنید.

 

2) نگهداری برنج در برنج فروشی‌های شمال کشور

حتی اگر انبار برنج شما در محلی خارج از فروشگاه باشد، باز هم باید از هر نوع برنج مقداری را در فروشگاه خود داشته باشید تا در زمان مراجعه مشتری، به او ارائه دهید. از این رو یکی از نکات بسیار مهم در برنج فروشی های شمال کشور، نحوه نگهداری از برنج ها است. برای نگهداری برنج در برنج فروشی‌های شمال کشور چند عامل کلیدی باید رعایت شود. از این عوامل می‌توان به دمای محیط، رطوبت، حشرات و… اشاره کرد.

برنج باید همواره در محیطی گرم و خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شود. همچنین بهترین دما برای نگهداری برنج حداکثر ۳۰ تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد بیان شده است. از این رو در برنج‌ فروشی‌های شمال کشور که اغلب دمای محیط کمتر از این میزان و دارای رطوبت است، بهتر است تا با استفاده از دستگاه های رطوبت گیر و گرمایشی این میزان را به حد استاندارد خود برسانید.

همچنین در فصول گرم سال نیز می‌توان با استفاده از دستگاه های سرمایشی بدون رطوبت و دستگاه های تهویه، دمای محیط فروشگاه و انبار خود را به میزان مورد مناسب و استاندارد برسانید.

یکی دیگر از مواردی که می‌توانید به کار ببرید، هواکش است و بهتر است تا همیشه فعال باشد و بوی محیط را بگیرد؛ چرا که برنج ماده‌ای است که به سرعت بو خواهد گرفت.

علاوه بر این سعی کنید که هرگز بیش از نیاز و تقاضای فروشگاه و بازار، برنج نخرید. با این حال می‌توانید آن را به مقدار زیاد در انبار و در شرایطی تحت کنترل شده نگهداری نمایید. اما دقت کنید که این کار موجب کاهش کیفیت برنج و از دست رفتن سرمایه و مشتریان خواهد شد.

علاوه بر حفظ دما و رطوبت باید حواستان به حشرات و آسیب ندیدن برنج نیز باشد. برای این کار باید به طور منظم محیط فروشگاه را تمیز کرده و برنج ها را بررسی کنید.

 

3) تأمین امنیت برنج فروشی‌های شمال کشور

یکی دیگر نکات بسیار مهمی که برنج فروشی های شمال کشور باید به آن توجه کنند، داشتن امنیت لازم و استحکام کافی در برابر هر گونه خطر انسانی یا طبیعی است.

امنیت برنج فروشی‌های شمال کشور

با توجه به این نکته که برنج ارزش بالایی دارد و به احتمال زیاد بخش زیادی از سرمایه ما در فروشگاه خواهد بود، به همین جهت باید تمامی عوامل مختلف را به نحوی به کار بگیریم که بتوانیم از دارایی و سرمایه خود به نحو احسن در مقابل هر گونه خطر طبیعی و یا دستبرد های احتمالی محافظت کنیم.

با این وجود عوامل مختلفی هستند که می توانند امنیت یک برنج فروشی را در شمال کشور به خطر بیاندازند. به همین جهت باید از پیش درباره همه آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم. به عنوان مثال برنج فروشی های شمال کشور باید علاوه بر داشتن شرایطی برای مقابله با آتش سوزی و بلاهای طبیعی، در مقابل هرگونه دستبرد و یا دزدی نیز محافظت شوند. از این رو می توان امنیت یک فروشگاه را به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

  • امنیت الکترونیکی
  • امنیت فیزیکی
  • امنیت ایمنی در مقابل حوادث

برنج فروشی های شمال کشور باید برای وقوع هر یک از خطرات احتمالی یک دستورالعمل شفاف و معین تعیین کند و در زمان بروز اتفاقات مطابق با آن عمل کنند تا کمترین خسارت مالی و جانی به بار آید.

برای تأمین امنیت فروشگاه برنج خود، نکات زیر را رعایت نمایید:

  • ساختمانی را به عنوان برنج فروشی خود در نظر بگیرید که بتواند در مقابل خطرات طبیعی و انسانی مقاوم باشد.
  • در فروشگاه خود امکانات محافظتی چون کپسول آنش نشانی، جعبه کمک های اولیه و… را قرار دهید.
  • راه‌های ورودی به مغازه را همچون پنجره‌ها، نورگیرها، پاسیو و روی دیوارهای کوتاه را ایمن کنید و حفاظ هایی مقاوم نصب کنید.
  • لوازم با ارزش را در انتهای فروشگاه برنج و یا جایی که با درب ورودی فاصله بیشتری دارد قرار دهید. همچنین برای امنیت بیشتر فروشگاه برنج فروشی خود، پنجره ها را به نحوی اصولی و مقاوم پوشش دهید، و به جای آن از نور مصنوعی برای تأمین روشنایی فروشگاه استفاده نمایید.
  • بهتر است تا برای درب ورودی از قفل های کتابی و یا آویزی مقاوم استفاده کنید و به قفل های سوئیچی که بر روی درب ها نصب می شوند، به هیچ عنوان اعتماد و اکتفا نکنید.
  • تمامی استانداردهای لازم را برای برنج فروشی خود اجرا کنید.
  • از وسایل و ابزاری چون دوربین، سیستم اعلان حریق و دزدگیر برای محافظت و اخطار استفاده کنید.

 

4) چیدمان برنج فروشی‌های شمال کشور

چیدمان برنج فروشی‌های شمال کشور

یک فروشگاه برنج باید به نحوی ایده‌آل طراحی شود تا مشتریان نیز بتوانند درآن احساس راحتی کنند. در واقع هر چه فروشگاه بی‌نظم و یا بهم ریخته‌تر باشد، از علاقه مشتری به خرید نیز کاسته خواهد شد. به همین دلیل بهتر است تا ابتدا نظم را رعایت کنید و در گام بعدی از یک چیدمان حرفه‌ای در آن استفاده نمایید.

به طور کلی در هر کسب و کاری، چیدمان حرفه ای یکی از راه های جذب مشتری است. در صورتی که شما بتوانید چیدمانی با روش‌هایی نوین و خلاقانه ایجاد کنید که توجه و علاقه ی مشتری را برانگیزد، مطمئنا در جذب مشتری و فروش موفق ‌تر خواهید بود.

 

5) بارگیری در برنج فروش‌های شمال کشور

بارگیری برنج در برنج فروشی‌های شمال کشور

با توجه به این که بیشتر افراد برنج را به صورت عمده و در مقداری سالانه یا بیشتر خریداری می‌کنند، باید امکان بارگیری را نیز در فروشگاه خود لحاظ کنید. از این رو مساله بارگیری و امکان بارگیری در مورد این مکان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

6) اتیکت گذاری در برنج فروشی‌های شمال کشور

اتیکت گذاری در برنج فروشی‌های شمال کشور

یکی از نکات بسیار مهمی که برنج فروشی های شمال کشور باید به آن توجه کنند، اتیکت گذاری بر روی انواع برنج است. از این رو بهتر است تا برای رعایت برخی از قوانین فروشگاه و اعلام قیمت و معرفی هر یک از برنج ها، از اتیکت مناسب استفاده کنید. این کار موجب برقراری ارتباطی دوستانه‌تر و بهتر شما با مشتریان خواهد شد.

 

7) متراژ در برنج فروشی‌های شمال کشور

متراز و ابعاد فروشگاه برنج از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که برنج اغلب به صورت عمده خریداری می‌شود و بهتر است تا حداقل در هر فروشگاهی ۵۰۰ کیلو تا ۱ تن از آن موجود باشد. همچنین هر چه مشتریان متراژ بیشتری را ببینند، اعتماد آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد. با این وجود اگر که شرایط و موقعیت اجاره یا خرید یک مغازه بزرگ را نداشتید، بهتر است تا یک انبار نیز در کنار فروشگاه خود در اختیار بگیرید و به راحتی بارگیری را به انجام رسانید.

علاوه بر این دقت داشته باشید که وجود مقادیر بالای برنج آن هم در انواع مختلف می تواند نقش بسیار زیادی در جلب اعتماد مشتری ایفا کند.

 

8) انتخاب برنج برای برنج فروشی‌های شمال کشور

انتخاب برنج برای برنج فروشی‌های شمال کشور

در ابتدا بهتر است تا هر چه که برنج از انواع مختلفی دارید را در فروشگاه خود قرار دهید. با توجه به منطقه، عادات و ذائقه غذایی و تعداد مشتریان به مرور زمان متوجه خواهید شد که کدام یک از برنج‌ها بهتر و بیشتر به فروش می‌روند. در این زمان می‌توانید انواع برنج‌ها را محدودتر نمایید.

برای اطلاع از قیمت و خرید برنج هاشمی کلیک کنید.

 

9) بازاریابی برنج فروشی‌های شمال کشور

همانند تمامی محصولات دیگر، برنج نیز نیاز به بازاریابی دارد و بهتر است تا همواره برای آن از راه هایی مختلف تلاش کنید. در این راه نکات زیر به شما بسیار کمک خواهد کرد:

پیش از هر چیزی اطلاعات و شناخت خود را در رابطه با شیوه کاشت و برداشت و تولید برنج، انواع برنج و ظاهر آن ها تقویت کنید و روز به روز به آن بیافزایید. چرا که ناآگاهی در این زمینه هم موجب خطا در زمان خرید برنج خواهد شد و هم در زمان مشاوره به مشتریان به اشتباه خواهید افتاد.

نکته‌ی بسیار مهم آن است که هیچ گاه برنجی بی کیفیت را در اختیار مشتری قرار ندهید. به طور کلی کیفیت برنج از اهمیت بیشتری نسبت به قیمت آن برخوردار است. از این رو فروش برنجی بی‌کیفیت به معنای از دست دادن مشتری و کاهش فروش خواهد بود.

بازاریابی در برنج فروشی‌های شمال کشور

برنج از کالاهایی با قیمت بالا به شمار می‌رود، از این رو باید همواره در فروشگاه خود برنج کافی برای پاسخ به سفارشات عمده را داشته باشید. در این زمان اهمیت بازاریابی برجسته خواهد شد. چرا که باید بتوانید به سرعت برای خود مشتریان جدیدی کسب کنید و مشتریان ثابت خود را نیز از دست ندهید.

یکی از راه‌های بسیار مهم و اساسی که می‌توانید با آن کسب و کار خود را توسعه بدهید، آن است که بازاریابی اینترنتی را دنبال کنید. برای خود یک فروشگاه اینترنتی طراحی کنید و در آن انواع محصولات، ویژگی‌ها و… را به خوبی توضیح دهید. با این کار می‌توانید مشتریان خود را از منطقه فراتر ببرید و در سطح کشور گسترش دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *