برنج

تشخیص و خرید برنج گیلانی اصل از فروشگاه‌های معتبر

استان گیلان پس از استان مازندران بزرگترین تولید کننده برنج ایرانی در کشور است که با وجود عرضه برنج در کشور، آن را به به خارج نیز صادر می کند. این برنج پس از پخت می‌تواند عطر و طعم خاص و منحصر به فردی را در سفره های ما ایجاد کند. به طور کلی پس از نان برنج نیز نقش اساسی در فرهنگ ایرانی و البته خاورمیانه دارد. با وجود این که امروزه در سراسر کشور و در ۱۷ استان به صورت پراکنده برنج مورد کشت و پرورش قرار می گیرد و هر یک از خصوصیات و ویژگی های مخصوص به خود برخوردار هستند، اما به طور عمده در شمال ایران و نزدیک به دریای خزر تولید می شوند. در این بین نیز استان‌های مازندران، گیلان و گلستان از مهم‌ترین استان های تولید برنج ایران به شمار می‌روند. برنج گیلانی اصل یکی از انواع برنج است که کشاورزان گیلانی در تهیه و تولید آن موارد بسیار زیادی را لحاظ می کنند و تا حدود زیادی سخت گیر هستند.

تشخیص و خرید برنج گیلانی اصل

 

استان گیلان به دلیل داشتن نواحی جلگه‌ای و زمین ها و آب و هوای بسیار معتدل و مرطوب توانسته تا بستر بسیار مناسبی را برای کشت بهترین انواع برنج ایرانی فراهم کند. برنج گیلانی اصل از آن دسته برنج هایی است که تمامی ویژگی های لازم برای یک برنج درجه یک را همچون طعم منحصر به فرد و پخت خوب دارا می باشد.

امروزه استان گیلان به عنوان ارائه‌ کننده مرغوب ترین برنج ایرانی در کشور شناخته می‌شود و دلیل این مرغوبیت نیز را می توان شرایط آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز این استان عنوان کرد. اما برخی از عوامل باعث شده تا برنج گیلانی نسبت به سایر برنج های ایرانی از اهمیت خاصی برخوردار باشد، یکی از این عوامل، تصمیم کشاورزان زحمت کش گیلانی به این صورت است که آن‌ها تصمیم گرفتند تا برخلاف دیگر استان‌ها تنها به کشت برنج های باکیفیتی همچون صدری، هاشمی و علی کاظمی بپردازند؛ به طوری که امروزه کمتر کسی به کشت برنج های رده پایین و پر محصول در این استان مشغول است.

برنج گیلانی اصل یکی از انواع برنج ایرانی است که به دلیل طعم خاصی که دارد، در سایر کشورها نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. این نوع برنج پس از طبخ ماندگاری بیشتری نسبت به برنج های خارجی دارد و با گذر زمان عطر و طعم خود را از دست نمی‌دهد. با این وجود بسیاری از صادرکنندگان و فروشندگان برنج سعی می‌کنند تا برنج بدون کیفیت خود را با استفاده از روش های مختلفی به جای برنج گیلانی و با کیفیت با قیمتی بالا به فروش برسانند. یکی از این روش‌ها، اضافه کردن برنج بدون کیفیت به برنج گیلانی است که به آن برنج مخلوط و یا برنج قاطی نیز گفته می شود. همین عامل باعث می شود تا شناسایی برنج گیلانی اصل مشکل باشد به طوری که بسیاری از افراد پس از خرید برنج و پخت آن متوجه کیفیت پایین و قاطی بودن آن می شوند. اما چگونه برنج گیلانی اصل را تهیه کنیم؟ چگونه تشخیص دهیم که یک برنج با کیفیت؟ و برنج خود را از چه مراکزی تهیه کنیم؟

تشخیص و خرید برنج گیلانی اصل

ما در این مقاله به سوالات شما پاسخ داده و خواهیم گفت که برنج گیلانی چیست؟ شامل چه انواعی می‌شود؟ و چگونه متوجه شویم برنج گیلانی اصل خریداری میکنیم؟ با ما همراه باشید.

 

ویژگی های برنج گیلانی اصل

همان طور که گفته شد، می‌توان به سادگی این ادعا را مطرح کرد که گیلانی در کشور از نظر مرغوبیت رتبه اول را دارد؛ چرا که کشاورزان گیلانی به ندرت از برنج‌های بی کیفیت استفاده و آن ها را کشت و پرورش می دهند.

در واقع یکی از مشکلات اساسی امروزه کشور ما و حتی بسیاری از کشاورزان، وجود برنج‌های خارجی بی کیفیت است و هنوز مشخص نیست که تولید آن‌ها به چه روشی انجام می گیرد. به طوری که بسیاری از افرادی که از این برنج های بی کیفیت استفاده می کنند، در طی زمان دچار سوء تغذیه می شوند. همچنین هضم برنج های نامرغوب و بی کیفیت برای دستگاه گوارش ساده نیست و این برنج ها حاوی مقادیر بسیار زیادی از کلسترول، چربی، سدیم و گلوتن هستند. اما مطمئنا با مصرف برنج گیلانی اصل می توان به این مشکلات غلبه کرد. یکی از ویژگی های بارز و مهم برنج گیلانی اصل آن است که این برنج، بدن را نسبت به انسولین مقاوم کرده و می‌تواند از بیماری های متعددی همچون دیابت نیز جلوگیری کند.

ویژگی های برنج گیلانی اصل

در کنار موارد فوق، بسیاری از افراد برنج گیلانی را به دلیل عطر و طعم ویژه و ظاهر مناسب آن در زمان پخت خریداری می کنند؛ چرا که این نوع برنج هم دارای عطر مناسبی است و هم طعم بسیار خوشایندی دارد.

 

انواع برنج گیلانی

همان ‌طور که گفته شد، اغلب کشاورزان گیلانی به کاشت برنج های کم محصول و باکیفیت مشغول هستند و کاشت و پرورش برنج پرمحصول در این استان رایج نیست. از برنج های کم محصولی که در استان گیلان مورد کشت و پرورش قرار می گیرند، می توان به برنج های هاشمی، علی کاظمی، طارم، صدری دم سیاه و بی نام اشاره کرد. در مقابل برنج های پر محصولی نیز همچون شیرودی، گیلانه، آنامه، فجر و خزر نیز بسیار محدود در این استان کاشته می شوند.

انواع برنج گیلانی اصل

با توجه به همین عامل، شما در زمان خرید برنج گیلانی اصل با اسامی بسیار زیادی روبرو خواهید شد و در صورتی که با ویژگی‌ها و مشخصات هر یک از این نوع برنج ها آشنایی نداشته باشید، مطمئنا در زمان خرید با مشکل مواجه خواهید شد. به همین جهت در نخستین گام برای خرید برنج گیلانی اصل یک فروشگاه معتبر را پیدا کنید تا بتوانید با اطمینان از آن خرید نمایید. با این وجود گاهی اوقات بسیاری از سودجویان اقدام به مخلوط کردن انواع برنج های ایرانی کم محصول و پر محصول با یکدیگر و یا با برنج های خارجی کرده و آن ها را به فروش می رسانند، به همین جهت آشنایی با انواع برنج از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. در ادامه به بررسی انواع برنج های گیلانی و و ویژگی های آن ها می پردازیم.

 

برنج گیلانی طارم

یکی از انواع با کیفیت برنج گیلانی، برنج طارم است که از نظر عطر پخت طعم و ماندگاری از کیفیت بسیار زیادی برخوردار می شود. این نوع برنج از لحاظ ظاهری رنگی سفید به متمایل به کرم داشته و قدی کشیده دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مبدا برنج طارم مربوط به منطقه طارم زنجان است که این منطقه از نظر آب و هوای سرد تر بوده و رطوبت کمتری دارد و به همین جهت در تهیه آن از سم کمتری استفاده می‌شود. اما امروزه این نوع برنج در گیلان و مازندران نیز به طور گسترده مورد کاشت و پرورش قرار گرفته است.

با وجود این که انواع مختلفی از برنج طارم همچون طارم کشت دوم، طارم سنگی، طارم هاشمی، طارم استخوانی و غیره وجود دارد، اما کشاورزان گیلانی تنها به کاشت نوع اصلی آن مشغول هستند.

 

برنج گیلانی هاشمی

یکی از مرغوب ترین نوع برنج ایرانی، برنج هاشمی است که برای نخستین بار نیز در استان گیلان کشت و برداشت شده است. در واقع می توان چنین گفت که این نوع برنج بومی استان گیلان است. این برنج نخستین بار توسط کشاورزی به نام یوسف هاشمی شناسایی و به تولید گسترده رسید و اصالت آن نیز به برنج بینام بازمی‌گردد. از ویژگی‌های ظاهری این نوع برنج می‌توان به قد بلند آن اشاره کرد که در حالت خام به ۷ و ۸ میلی متر نیز می رسد. این نوع برنج در دو نوع سرد و گرم به بازار عرضه می گردد. در کنار این موارد ساقه های برنج هاشمی نازک و بلند هستند و به همین علت کرم ساقه خوار نیز نمی‌تواند در ساقه این نوع برنج لانه‌گزینی کند، به همین جهت از سموم کمتری نیز در تولید این نوع برنج استفاده می‌شود.

برنج گیلانی هاشمی

این محصول هم اکنون در استان‌های گیلان، مازندران، گرگان و گلستان کاشت می‌شود، اما مناسب ترین منطقه برای کشت و تولید برنج هاشمی استان گیلان است؛ چرا که برای کشت این برنج، زمین باید بسیار قوی باشد تا بتواند خوشه‌های آن را سرپا نگه دارد و از خوابیدن ساقه برنج جلوگیری کند؛ چرا که خوابیدن ساقه برنج برابر است با کار و زحمتی به مراتب بیشتر.

توجه داشته باشید که این نوع برنج پس از پخت ماندگاری بسیار مناسبی خواهد داشت و همچنان نرم و لذیذ باقی خواهد ماند. علاوه بر این با خوردن آن نیز هیچگونه احساس سنگینی در معده نخواهید داشت.

 

برنج گیلانی علی کاظمی

یکی دیگر از انواع مرغوب برنج گیلانی، برنج علی کاظمی است که نخستین بار نیز توسط کشاورزی با همین نام شناسایی و کاشت و پرورش داده شد. همانندِ برنج هاشمی پایه و اصل این برنج نیز نوع بی نام بوده و از عطر طعم و کیفیت بسیار مناسبی در زمان پخت برخوردار است با این وجود طول دانه‌های این نوع برنج نسبت به برنج هاشمی کمی کوتاهتر است، اما از لحاظ طعم برتر به شمار می رود.

از لحاظ ظاهری، رنگ برنج علی کاظمی سفید کرمی است و اندازه دانه های آن در حالت خام حدود ۹۷ میلیمتر قد دارد که پس از پخت طول آن به یازده میلی متر نیز می رسد.

 

برنج گیلانی صدری

از دیگر انواع برنج های کم محصول و مرغوب گیلانی می‌توان به برنج صدری اشاره کرد که خود نیز گونه های مختلفی دارد. این برنج نیز بومی خود استان گیلان است و به سه دسته صدری، دم قرمز، دم سیاه و دم زرد تقسیم می‌شود. دانه خام این محصول به طور متوسط ۸.۷ میلی متر قد داشته و پس از پخت نیز می‌تواند به ۱۱.۷ میلی‌متر برسد. این نوع برنج، برنج مناسبی برای پذیرایی از مهمانان در مجالس، مراسم ها و عروسی ها است و از نظر طعم و ماندگاری و عطر نیز کیفیت بسیار بالایی دارد. با این وجود نسبت به برنج طارم در مقام دوم قرار می‌گیرد. از نظر ظاهری نیز رنگ این نوع برنج سفید استخوانی بوده و دانه‌های آن نیز قدی کشیده دارند. به طور کلی این محصول برای افرادی که در خرید برنج بسیار حساس هستند، کاملاً مناسب می‌باشد.

برنج گیلانی صدری

برنج گیلانی خزر

در کنار انواع برنج های کم محصول گیلانی، برنج خزر به عنوان یکی از برنج های پر محصول گیلانی قرار دارد که از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است. این نوع برنج از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به برنج های صدری و طارم دارد و با وجود ظاهری یک دست، اما در زمان پخت نمی تواند عطر و بوی برنج سنتی و اصیل ایرانی را نمایان سازد. دانه‌های این برنج به رنگ سفید تیره بوده و ظاهری چاق دارند. اندازه و طول دانه خامه این برنج به ۷.۳۹ میلی‌متر می‌رسد که پس از پخت به طور میانگین تا ۹.۹۰ و یک میلیمتر نیز طول خواهد کشید. در صورتی که این برنج به صورت خام با برنج طارم مخلوط شود، تشخیص آن بسیار سخت خواهد بود و به همین جهت بهتر است تا ابتدا یک نمونه تهیه و پخت کنید و سپس اقدام به خریداری نیاز خود نمایید.

 

نحوه تشخیص برنج گیلانی اصل

با توجه به این نکته که انواع متفاوت برنج از لحاظ ظاهری شباهت های فراوانی به یکدیگر دارند، از این رو تمایز و تشخیص برنج گیلانی اصل نسبت به نمونه های بی کیفیت داخلی و خارجی امری پیچیده و دشوار است و مسلماً از عهده هر فردی بر نمی آید. از این رو بهتر است تا در زمان خرید و انتخاب برنج برخی از نکات را در نظر داشته باشید تا بتوانید برنج گیلانی اصل را به خانه ببرید. از این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان چربی برنج
  • کیفیت و چگونگی پخت
  • میزان عطر، بو و طعم برنج
  • مشخصات ظاهری همچون جنس و شکل دانه
  • ضریب رعنایی یا نسبت طول به عرض دانه برنج

اما چگونه با توجه به این نکات برنج گیلانی اصلی را تشخیص دهیم؟ دقت کنید که برای تشخیص برنج گیلانی اصل باید تا حدودی به صورت تجربی عمل کنید و پس از چندین بار بررسی مطمئناً خواهید توانست تا به سادگی برنج گیلانی اصل را از نوع قاطی و تقلبی آن تشخیص دهید.

یک نمونه برنج خوب و با کیفیت علاوه بر داشتن عطر و بوی مناسب، پس از پخت هم نسبتاً شیرینی خواهد داشت و دارای نشاسته زیادی خواهد بود. علاوه بر این از یک پیمانه برنج گیلانی اصل می توان حدود ۳ پیمانه پلو به دست آورد. برنج گیلانی اصل همچنین خشک تک و خط باریک و نیمه بلوری بوده و آن را نمی توان به آسانی زیر دندان خرد کرد. از این رو باید پیش از خرید به صورت عمده یک نمونه از آن تهیه کنید و چند دانه از آن را زیر دندان له کنید، در صورتی که این کار با سختی انجام شد متوجه خواهید شد که این برنج یک برنج مناسب و با کیفیت است. علاوه بر این پس از پخت نیز می توانید کیفیت آن را بررسی کنید.

در زمان خرید برنج گیلانی اصل با استفاده از تکنیک های زیر نوع اصل آن را تشخیص دهید:

  • یکدست بودن برنج گیلانی اصل

مطمئناً نخستین موردی که در رابطه با یک برنج شما را جلب می کند ظاهر آن است. برنج خام مرغوب گیلانی باید یک دست بوده و در آن دانه هایی چاق و لاغر کوتاه و بلند ریز و درشت و زرد و سفید وجود نداشته باشد. در واقع هرچه که دانه های شکسته در برنج بیشتر باشند، آن برنج از کیفیت کمتری برخوردار خواهد بود. با این حال اغلب برنج های موجود در بازار دانه های شکسته و به اصطلاح نیم دانه دارند که پس از پخت نیز بر کیفیت برنج اثر خواهد گذاشت.

یکدست بودن برنج گیلانی اصل

برای تشخیص برنج گیلانی اصل ابتدا بهتر است تا کمی از آن را در کف دست خود بریزید و دقت کنید که از میان دانه ها چند درصد آن دانه است. با این آزمایش یک دست بودن و مخلوط نبودن آن را می توانید تعیین کنید.

به طور کلی یکدستی برنج از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که مدت پخت هر نوع برنج با نوع دیگر تفاوت دارد و برنج مخلوط را نمی توان به خوبی پخت و نتیجه خوبی از آب در آورد.

علاوه بر این، برنج های نیم دانه بیشتر برای پخت سوپ و آش ها، شیر برنج، شعله زرد و… مناسب هستند و برای پخت پلو برای مهمانی ها به هیچ عنوان مناسب نمی باشند.

 

  • طعم و عطر خوش برنج گیلانی

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی های برنج گیلانی اصل، عطر و بو و طعم آن است. برای تشخیص عطر و طعم برنج گیلانی ابتدا یک مشت کوچک از آن بردارید و آن را میان کف دو دست خود بمالید سپس روی آن را با دهن بدمید و یا به اصطلاح ها کنید. حال آن را بو بکشید در صورتی‌که برنج عطری داشته باشد، آن را نشان خواهد داد. برای این کار می‌توانید از روش دیگری نیز استفاده کنید. برای این‌کار کافیست ابتدا چند دانه از برنج را در دهان خود ریخته و آن را جویده و مزه آن را بکشید.

طعم و عطر خوش برنج گیلانی اصل

علاوه بر این، برنج گیلانی اصل پس از پخت قد بلندی خواهد داشت و به اصطلاح خوب ری خواهد کرد و به اصطلاح بسیاری از برنج کاران کشاورزان حتی می‌توان آن را خالی و بدون خورش نیز میل کرد. این نکات در رابطه با برنج های کم محصول گیلانی بود. با این وجود شما باید در زمان خرید برنج گیلانی پرمحصول دقت و توجه بیشتری به خرج دهید؛ چرا که برنج های خارجی شباهت بسیار زیادی به این نوع برنج ها دارند و در صورت مخلوط بودن می توانند موجب ضرر و زیان شما شوند. علاوه بر این، مصرف این نوع برنج های قاطی به دلیل داشتن آرسنیک می‌تواند سلامت شما را نیز در طولانی مدت به خطر بیندازد.

  • زود هضم بودن برنج گیلانی اصل

یکی از مهم‌ترین و ساده ترین راه شناخت برنج گیلانی اصل خوردن آن است. دقت کنید که برنج گیلانی مرغوب زود هضم بوده و قابلیت گوارشی و هضم پذیری آن نیز آسان است. به نحوی که این نوع برنج بلافاصله پس از تماس با بزاق دهان نرم شده و حالت آب شدگی خواهد داشت.

این خاصیت در انواع برنج کم محصول گیلانی بیشتر به چشم می‌خورد و در برنج های پرمحصول کمتر می توان چنین چیزی را مشاهده کرد.

 

بهترین راه برای خرید برنج گیلانی اصل

با توجه به موارد فوق می‌توان در زمان خرید و پس از پخت به روش هایی گوناگونی برنج گیلانی اصل را از نوع قاطی و خارجی تشخیص داد. اما همواره این روش ها جواب نمی دهند و بسیار سخت و مشکل هستند. تمامی انواع برنج ایرانی برنج های گیلانی و چه برنج های مازندرانی، همه و همه عطر خوشایندی دارند و می‌توان عطر آن‌ها را به خوبی تشخیص داد. در صورتی که برنج های بی کیفیت و انواع برنج های خارجی ندارند و در کنار آن دانه های بسیار بلند تری نسبت به برنج ایرانی دارند.

با وجود تمامی این عوامل، یکی از بهترین و مطمئن ترین راه ها برای خرید برنج گیلانی اصل و جلوگیری جلوگیری از خرید برنج قاطی، شناسایی مراکز فروش تولید کنندگان و فروشگاه‌های معتبر برنج گیلانی و مراجعه به این آن‌ها است.

بهترین راه برای خرید برنج گیلانی اصل

توجه کنید که مطمئنا با مراجعه به فروشگاه های معتبر برنج گیلانی و برنج شمالی خواهید توانست تا خریدی مطمئن و به صرفه داشته و با خیالی آسوده و راحت برنج ایرانی با کیفیت را تحویل بگیرید.

 

انتخاب فروشگاه مطمئن برای خرید برنج شمال و برنج ایرانی

همان طور که گفته شد یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص برنج با کیفیت گیلانی و خرید آن، شناسایی و مراجعه به فروشگاه های معتبر برای خرید برنج شمالی است. با وجود این که فروشگاه‌های بسیار زیادی هم اکنون مشغول به فروش برنج به صورت اینترنتی و غیر اینترنتی هستند، اما زمانی می‌توان برنجی را با اطمینان خریداری کرد که به طور مستقیم و بدون واسطه به دست ما مصرف کنندگان برسد. در این بخش مفتخریم تا اعلام کنیم که برنج شمالی آماده است تا انواع مختلف برنج گیلانی و ایرانی را بدون واسطه، مستقیم، با قیمتی مناسب و کیفیت عالی در اختیار شما قرار دهد. تمامی برنج های موجود در فروشگاه برنج شمالی از کشاورزان دریافت شده و بدون هیچ گونه قاطی و سوءاستفاده‌ای در اختیار شما قرار گرفته است. همان طور که شعار ما ابتدا کیفیت و کسب رضایت شما عزیزان است.

 

خرید اینترنتی برنج گیلانی اصل

برای خرید برنج می‌توان به فروشگاه ها و مراکز فروش برنج مراجعه کرد. اما امروزه با توجه به گسترش اینترنت و فروشگاه های اینترنتی، در کنار آن صرفه جویی در هزینه‌ها و آلودگی و بیماری‌های ویروسی گوناگون، بهترین راهکار برای خرید برنج گیلانی و به طور کلی هر مورد دیگری مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی ما در برنج شمالی، بهترین و باکیفیت ترین انواع برنج گیلانی را به صورت اینترنتی خریداری کرده و بسته ی مورد نظر خود را در کوتاه ترین زمان ممکن در منزل دریافت نمایید. همچنین با خرید اینترنتی برنج گیلانی اصل از ما خواهید توانست تا در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کنید. از تخفیفات ویژه نیز برخوردار گردید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *