برنج

جشنواره جوکول در رشت

جشنواره جوکول

سومین جشنواره جوکول در شهر رشت برگزار شد

این جشنواره در ۳۱ شهریور در میدان اصلی شهر یعنی شهرداری با حضور مسئولین و مردم نازنین رشت و مسافرین برگزار شد . هدف از این جشنواره حفظ و احیای سنت های محلی ، آشنایی نسل جوان با آئیین های بومی – محلی و افزایش شور و نشاط اجتماعی  است. 

جوکول جوانه نارس برنج است که نوید فصل برداشت برنج ، این نعمت الهی ارزشمند را به کشاورزان میدهد .هر ساله زمانی که خوشه های برنج در حال سفت شدن هستند مراسمی بنام جوکول کشی برگزار میشود .در ایام قدیم البته این مراسم به شکل متفاوت تری برگزار میشد 

[ult_animation_block animation=”swing” animation_duration=”3″ animation_delay=”0″ animation_iteration_count=”1″]
[/ult_animation_block]

کشاورزان جوکول را به عنوان تحفه به نزد بزرگان میبردند و نوید محصول را میدادند و در مقابل هدایایی دریافت میکردند . امروزه این مراسم به دست فراموشی سپرده شده است .

مسئولین و آداب و رسوم

مسئولین استان گیلان با برپایی چنین جشن هایی درصدد هستند تا جوانان و کودکان با فرهنگ بومی خود آشنایی پیدا کنند . همچنین اینگونه جشنواره ها برا جذب توریست و لذت بخش کردن سفر و همچنین بالاغ بردن سطح اطلاعات مسافرین بسیار مهم و ضروری است . این جشنواره ها شکاف فرهنگی میان نسل جدید و قدیم را به نوعی پر میکند .

در نیم قرن گذشته فرهنگ گیلانی و زبان گیلانی به سرعت به سمت نابودی پیش میرود و هنرمندان و اینگونه جشنواره ها و کشاورزان اصیل میتوانند سرعت این نابودی را کاهش دهند . همچنین میتوانند باعث گسترش فرهنگ بومی گیلان شوند .

در این جشنواره که در ۳۱ شهریور برگزار شد علاوه بر نمایش مراحل درست کردن جوکول  ، 30 نوع غذای بومی گیلانی و آیین های بومی نیز بصورت نمایش عرضه شد . که پایه تمامی این غذاها برنج شمالی است خصوصا برنج هاشمی که محبوبیت زیادی در میان گیلانیان دارد .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *