برنج

خرید و قیمت انواع قطعات دستگاه تیلر

کاربرد تیار

انقلاب صنعتی یکی از تحولات عظیم جهان بود که توانست تا زندگی انسان را به کلی دگرگون کند. در این بین تغییر ادوات و تجهیزات کشاورزی نیز باعث شد تا صنعت کشاورزی با رشد بی سابقه ای مواجه شود و کشاورزان و فعالان در زمینه کشاورزی خیلی راحت تر از قبل محصولات خود را برای ارائه در بازار آماده نمایند. یکی از این ادوات و تجهیزات پر کاربرد در صنعت کشاورزی تیلر است. تیلر یک ابزار و ماشین کلیدی است که در مراحل کشت محصول می توان از آن استفاده کرد و هر چه که کیفیت عملکرد آن بالاتر باشد، کیفیت مراحل کشت نیز بهتر خواهد بود. به طور کلی می توان گفت که تیلر در اصل یک تراکتور مینی و سبک برای کارهای کشاورزی است.

خرید و قیمت انواع قطعات دستگاه تیلر

یکی از پر طرفدارترین ماشین آلات و ابزارآلات کشاورزی که در مزارع و باغ ها استفاده می شود، تیلر است. از تیلر برای تبدیل لایه سخت خاک به یک بستر نرم برای کاشت گیاهان استفاده می‌شود. ما در این مقاله به معرفی تیلر پرداخته و کاربردهای مختلف آن و انواع قطعات آن را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

 

تیلر چیست؟

تیلر ابزار و دستگاهی بسیار ارزشمند است که برای انجام امور زراعی در باغداری و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیلر قابلیت های متفاوتی دارد، اما هدف اصلی استفاده از آن شخم زدن خاک و زمین زراعی و همچنین حمل انواع ادوات و دنباله بندها است. از تیلر می توان در تمامی فصول سال استفاده کرد، اما به طور کلی تیلر در فصل بهار و پاییز برای کاشت و زدودن زمین از علف های هرز استفاده می شود.

به طور کلی عرض دستگاه تیلر شخم زنی از 80 تا 155 سانتی متر است و می‌تواند زمین را در مسیری با چنین عرض و عمقی از 7 الی 40 سانتی متر شخم بزند.

به طور کلی چنین می توان گفت که اصلی ترین و مهم‌ترین علت استفاده از تیلر کاربرد آن برای خاک ورزی اولیه است اما خاک ورزی به چه معناست؟

 

خاک ورزی چیست؟

به تمامی عملیات مکانیکی که برای آماده سازی زمین در کاشت گیاهان باغی و زراعی انجام می شود، خاک ورزی می گویند. به بیانی دیگر در عملیات خاک ورزی، خاک بر هم زده شده و نرم می شود؛ در نتیجه می تواند محیط بسیار مناسبی برای استقرار پراکنش ریشه رشد سبز شدن بذر باشد.

با این که گفته شد از تیلر می توان در پاییز را برای زدودن علف های هرز نیز استفاده کرد، اما مهم‌ترین کار تیلر خاک ورزی اولیه است. به صورتی که با شکستن لایه های سخت خاک می توان یک بستر بسیار مناسب برای رشد گیاهان ایجاد کرد به این معنی که تیلر مقاومت فیزیکی خاک را که معمولاً می تواند جلوی استقرار و جوانه زنی بذر را بگیرد، از بین خواهد برد.

 

آیا می‌توان تیلر را در تمامی زمینهای کشاورزی مورد استفاده قرار داد؟

با توجه به اینکه هدف استفاده از تیلر، شکستن لایه های سخت زیر خاک و شخم زدن و شل کردن خاک سنگین است، می توان از آن در زمین‌های باتلاقی و شالیزارها استفاده کرد. این دستگاه تقریباً سبک بوده و بسیاری از کشاورزان استفاده از آن را به ماشین آلات کشاورزی سنگین ترجیح می دهند.

همچنین در شمال کشور، بسیاری از شالیکاران به دلیل شرایط زمین از تیلر به جای تراکتور استفاده می‌کنند و برنجی را تولید می‌کنند که بهترین نوع برنج ایران شناخته می‌شود. راستی چند نوع از برنج های ایرانی را می‌شناسید؟ با انواع برنج ایرانی آشنا شوید.

 

انواع دستگاه تیلر

تیلر ها انواع مختلفی دارند و می‌توان آن‌ها را با توجه به اجزای مختلف آن‌ها به دسته های مختلفی تقسیم کرد. به طور کلی انواع دستگاه تیلر را می‌توان در چهار دسته بندی جداگانه بررسی کرد:

  • انواع تیلر ها از نظر نوع موتور
  • انواع تیلر ها از نظر نوع چرخ
  • انواع تیلر ها از نظر نوع دنده
  • انواع تیلر ها از نظر نوع کلاچ

در ادامه به بررسی هر یک از این تیلرها می پردازیم.

انواع دستگاه تیلر

انواع تیلر ها از نظر نوع موتور

تیلر را می‌توان با توجه به نوع موتور، به سه دسته دیزلی، بنزینی و دستی تقسیم کرد که هر یک از این تیلر ها با توجه به نیاز کاربران انتخاب شده و کاربردهای مختلفی خواهند داشت.

۱) تیلر دیزلی:

تیلر دیزلی دارای موتور متحرک بوده و سوخت آن نیز گازوئیل است. از این نوع تیلر می توان در انجام عملیات خاک ورزی حمل و نقل محصولات کشاورزی و شالیکاری استفاده کرد. این تیلر بیشتر برای کشت صیفی جات و شخم زدن زمین هایی با وسعت بالا به کار می رود.

با این حال تیلر های دیزلی اغلب از نظر شکل ظاهری و جایگاه عملگرها با یکدیگر مشابه هستند و محل قرار گیری اجزا مختلف آن همچون استارت اگزوز و باک مشترک است. تیلر های دیزلی قدرت و سرعت بالایی دارند و فرمان آن‌ها نیز از قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه برخوردار می باشد. تیلر های دیزلی دارای سیستم استارت الکتریکی، فیلتر روغن وکلاچ تک صفحه ای هستند و با وجود این که این نوع فایل ها دارای ساختار پیچیده هستند اما کار کردن با آنها بسیار آسان و راحت است.

۲) تیلر بنزینی:

تیلر های بنزینی با سوخت بنزین فعالیت می کنند، اما اغلب کشاورزان از این نوع تیلرها در مزارعی با وسعت کم و مقیاسی کوچک استفاده می کنند. این تیلر با وجود شباهت نحوه عملکرد این با تیلر دیزلی، اما نوع سوخت مصرفی آن متفاوت است.

۳) تیلر دستی:

تیلر دستی برخلاف دو نوع تیلر دیگر، از موتور به عنوان نیروی محرکه چرخ ها استفاده نمی کند و در مقابل عمل چرخش به وسیله دست انجام می‌گیرد. به طور معمول یکی از تیغه‌ها در این نوع تیلر به کندن علف های هرز از سطح خاک پرداخته و تیغه های دیگر با حرکت و چرخش خاک هوای کافی را به خاک می رسانند.

این نوع تیلر ها بر خلاف تیلرهای موتوری در مسیر هایی با دسترسی محدود و محل های صعب العبور کاربرد بیشتری دارند.

 

انواع تیلر ها از نظر نوع چرخ

به طور کلی تمامی تیلر ها دارای دو چرخ هستند و با توجه به این ‌که در چه زمینی و با چه کاربرد و هدفی استفاده شوند، چرخ های آن‌ها نیز می تواند متفاوت باشد. از انواع مختلف چرخ های تیلر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) چرخ های آهنی استوانه ای:

از چرخ آهنی استوانه ای در تیلر هایی که بیشتر برای شخم زدن شالیزارها و مزارعی با زمین های آبگیر به کار می روند، استفاده می شود.

۲) چرخ های آهنی پره دار:

برای هوادهی و شخم زدن زمین های سفت و سخت از چرخ های آهنی پرده دار در تیلر به کار برده می شود.

۳) چرخ های پلاستیکی:

برای بارکشی در سطوح صاف و هموار و کارهای سبک کشاورزی و حرکت در جاده ها اغلب از چرخ های پلاستیکی استفاده می‌شود.

همچنین ابعاد چرخ ها را نیز می‌توان در نوع دلخواه و 400 در 8، 400 در 10، 500 در 10 یا 500 در 12 با توجه به نوع تیلر انتخاب کرد.

 

انواع تیلر ها از نظر نوع دنده

تیلرهای کشاورزی دارای سیستم دنده ای متفاوتی هستند که به شرح زیر می باشد:

  • تیلرهای یک دنده‌ای
  • تیلرهای دو دنده ( یک دنده جلو ، یک دنده عقب )
  • تیلرهای سه دنده ( دو دنده جلو ، یک دنده عقب )
  • تیلرهای چهار دنده ( دو دنده جلو ، دو دنده عقب )
  • تیلرهای شش دنده ( سه دنده جلو ، سه دنده عقب )
  • تیلرهای هفت دنده ( چهار دنده جلو ، سه دنده عقب )

با این حال هر یک از دنده‌های تیلر را در مواقع خاص می‌توان به کار برد:

دنده سنگین: تیلر ها با دنده سنگین قابلیت آن را دارند تا با سرعتی کم اما قدرتی زیاد و فوق‌العاده مورد استفاده قرار بگیرند. از دنده سنگین اغلب زمانی که تیلر در مزرعه، باتلاق یا شالیزار مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده می‌شود.

دنده سبک: در زمین های نرم اغلب از این نوع دنده استفاده می‌شود؛ چرا که با وجود قدرت کم اما سرعت زیادی دارند.

 

انواع تیلر از نظر نوع کلاچ

تیلرهای کشاورزی به طور معمول دارای دو نوع کلاچ هستند:

۱) کلاج اصلی:

از کلاج اصلی با هدف انتقال قدرت و حرکت موتور به تیلر، از حرکت باز داشتن و تعویض دنده در تیلر استفاده می‌شود. این عمل را می‌توان در هر رو چرخ به صورت همزمان انجام داد.

۲) کلاچ فرعی:

این کلاچ در هر دو چرخ موجود است و اهرم آن نیز بر روی دسته ی فرمان و در سمت چپ و راست آن نصب شده است. از اهرم دست راست برای چرخش تیلر به سمت راست و از اهرم دست چپ نیز برای چرخش آن به سمت چپ و هدایت تیلر استفاده می شود.

در کنار این موارد، می‌توان تیلرها را با توجه به میزان و نحوه‌ی انتقال قدرت و نوع فرمان نیز تقسیم کرد. به طور معمول موتور های تیلر را از نظر میزان قدرت می‌توان در 5 تا 6 اسب بخار، 7 اسب بخار، 9 تا 10 اسب بخار و بیشترین آن 12 اسب بخار دسته بندی کرد.

انواع تیلر از نظر کلاچ

همچنین تیلرها را می‌توان با فرمان ثابت یا فرمان متحرک نیز سفارش داد. در کنار آن تیلر کشاورزی در انتقال قدرت، هم به صورت گیربکسی و هم به صورت تسمه ای موجود است.

 

چه ادوات و تجهیزاتی را می‌توان با تیلر مورد استفاده قرار داد؟

در واقع تیلر در واقع یک تراکتور باغی دوچرخه است که می‌توان بر روی آن تمامی تجهیزات قابل نصب بر روی تراکتور را نصب نمود و از ابزار آلات و ادوات بسیار زیادی استفاده کرد. از این ابزارآلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تریلر
  • خیش ( گاو آهن )
  • نفربر
  • نهرکن
  • پمپ آب و سمپاش
  • دیسک
  • سمپاش
  • علفتراش دیسکی
  • پمپ کارواش

 

  • دروگر الحاقی تیلر ( کاتربار)

این مجموعه دارای دو سری تیغه است که بر روی هم حرکت می کنند. یکی از این تیغه ها ثابت و دیگری متحرک بوده و به آن‌ها فکه نیز گفته می شود. به طور کلی می توان ابتدا و انتهای این تیغه ها را با یک جداکننده ثابت نگه داشت. همچنین برای نصب و اتصال در مورد تیلر از دونوع ترانسمیشن خشک و یا روغنی استفاده می شود.

 

  • روتیواتور یا کولتیواتور

به دستگاه تیلر متصل شده و برای شخم زدن و خاک‌ورزی به کار می‌رود. این مجموعه با نام کلوخ شکن یا کلوخ خرد کن نیز شناخته می‌شود.

اتصال ادوات و ابزار آلات کشاورزی به تیلر می‌تواند سبب افزایش راندمان کاری شده و سرعت کار را در عملیات کشاورزی به طرز فوق العاده ای افزایش دهد.

 

ویژگی های مهم دستگاه تیلر

استفاده از تیلر باعث شده تا بشر امروزه به سوی مکانیزاسیون حرکت کند و دیگر لازم نباشد تا از حیوانات برای کشاورزی در مواردی همچون شخم زدن زمین ها استفاده کند. این موضوع امروزه بیشتر در کشورهای صنعتی و پیشرفته به چشم می خورد.

تیلر دارای دو نوع دندانه است که دندانه های کشت کننده در نزدیکی سطح زمین قرار داشته و بیشتر برای کنترل علف های هرز به کار می روند. در مقابل دندان های بلند شخم گاوآهن وجود دارند که در عمق خاک کار کرده و خاک را درهم می شکنند.

تیلر ها را می‌توان به تراکتورها نیز متصل کرد و برای انتقال تراکتورها نیرو گرفت. برای این منظور می‌توان تیلر ها را از طریق یک قلاب سه نقطه ای به تراکتور وصل کرده و آن‌ها را با یک فشار قدرت (PTO) هدایت نمود.

اغلب تیلر ها را به صورت خودران مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این معنا که خود این دستگاه با کشش خود رو به جلو حرکت می کند. با این حال می توان آن را در پشت یک تراکتور دوچرخ یا چهار چرخ نیز وصل کرد.

ویژگی های مهم دستگاه تیلر

تیلر های کوچک و باغی بیشتر برای باغ ها و زمین های کوچک به کار می روند و میتوانند خاک ورزی اولیه و فرعی را با یکدیگر انجام دهند این تیلرها در نهایت یک زمین صاف و شل به شما تحویل خواهند داد.

یکی از اصلی ترین و مهم‌ترین ویژگی ها و خاصیت های دستگاه تیلر راحتی استفاده از آن است. به نحوی یک فرد حتی با سن کم و قدرت بدنی کم نیز می تواند به راحتی از این دستگاه برای شخم زدن زمین استفاده نماید. به نحوی که امروزه بسیاری از بانوان کشاورز نیز به راحتی این دستگاه را برای شخم زدن زمین‌های تحت کشت خود به کار می‌برند.

از گذشته نیز بانوان نقش فعالی در کشاورزی داشتند و بسیاری از مراحل کاشت برنج همچون نشا و برداشت آن توسط بانوان انجام می‌شد. اما امروزه تکنولوژی به کمک آن‌ها آمده تا بتوانند راحت‌تر به کشت برنج بپردازند. یکی از این فناوری‌ها و تجهیزات، دستگاه نشاکاری است که باید به طور منظم مورد بررسی و کنترل قرار بگیرد تا بتواند بازدهی بالایی در زمین داشته باشد. با این حال در صورت خرابی هر یک از قطعات دستگاه نشاکاری خود، می‌توانید قطعات اصل دستگاه های نشاکاری را از ما خریداری نمایید.

 

نکات مهم در خرید دستگاه تیلر

هر چه که یک وسیله از اهمیت بیشتری در زندگی ما برخوردار باشد و البته قیمت بالاتری نیز داشته باشد، باید در خرید آن دقت فراوانی کنیم و موارد مختلفی را در نظر بگیریم. تیلر نیز یکی از تجهیزات و ادواتی است که باید در خرید آن دقت زیادی داشته باشیم، چرا که کیفیت محصول به عمل آمده مذ تا حد زیادی به آن بستگی خواهد داشت. در ادامه به برخی از موارد مهم در خرید دستگاه تیلر اشاره می‌کنیم:

  • استارت تیلر

در زمان خرید تیلر توجه داشته باشید که استارت برقی آن به درستی عمل کند؛ چرا که عملکرد مناسب استات در آغاز کار تیلر بسیار مهم است و در صورتی که کلید استارت شما در ابتدا به درستی عمل نکند، در استفاده از آن به مشکل خواهید خورد. برخی از تیلر ها با کشیدن ریسمان روشن می شوند و کار با آن‌ها کمی سخت است، در صورتی که برخی دیگر با یک کلید ساده استارت خورده و روشن شده و کار با آن ها بسیار ساده تر می‌باشد.

  • چرخ های تیلر

یکی دیگر از موارد بسبار مهمی که در زمان خرید تیلر باید به آن توجه کنید، چرخ های تیلر است. چرخ ها شاید در ابتدا آیتم و مورد چندان مهمی به نظر نرسند، اما باید به کیفیت و مرغوبیت آن‌ها توجه داشته باشید. چرخ ها در تیلر نقش سیستم تعلیق را دارند و در صورتی که در طراحی و نصب آن‌ها مشکلی وجود داشته باشد، کار را در زمین بسیار سخت و طاقت فرسا خواهند کرد. همچنین در صورتی که چرخ ها به نحوی طراحی شده باشند که دستگاه شخم زن یا تیلر نتواند به آرامی بر روی خاک کند، امکان کار با آن وجود نخواهند داشت.

  • موتور تیلر

در زمان خرید تیلر باید به موتور آن و چند زمانه بودن آن توجه شود. به طور معمول تیلرها با موتورهایی در دو نوع دو زمانه و چهار زمانه قابل خریداری هستند که هر یک معایب و مزایای مختلفی دارند. تیلر های با موتور دو زمانه مصرف سوخت متعادل تر و میزان لرزشش کمتری دارند، اما برای احتراق در موتور لازم است تا روغن و سوخت با هم ترکیب شوند. در صورتی که در موتورهای چهار زمانه این موضوع مطرح نیست و تنها سوخت مصرف می شود.

  • تیغه های تیلر

توجه داشته باشید که جنس و طول تیغه های تیلر نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در واقع در صورتی که جنس و طول تیغه ها تیلر مناسب باشد، شما در طی جابجا کردن خاک ها با مشکل روبرو نخواهید شد. همچنین ممکن است که در خاک اجسام سخت و غیرقابل پیش‌بینی موجود باشد، از این رو در صورتی که مقاومت مناسب نبوده و کم باشد، به سرعت آسیب خواهد دید و شما لازم است تا هزینه جداگانه برای تعویض آن بپردازید. علاوه بر این تنظیم طول تیغه ها نیز به شما امکان می‌دهد تا عمق مناسب جابجایی خاک را تعیین کنید.

 

کاربرد تیلر

با توجه به کاربردهای بیشمار تیلر در زمینهای زراعی و شالیزارها، این دستگاه امروز از محبوبیت بسیاری برخوردار شده است. از اصلی ترین و مهم‌ترین کاربرد های تیلر در واقع می توان به آماده سازی زمین و شخم زدن آن با هدف کاشت داشت و برداشت محصول اشاره کرد. این دستگاه در کنار صرفه جویی در زمان کار امور کشاورزی را نیز برای کشاورزان بسیار راحت کرده است.

تیلر در واقع یک دستگاه بسیار کاربردی است و می‌توان آن را در مکان هایی که نیازی به حضور تراکتور نیست، مورد استفاده قرار داد. همچنین این وسیله بهترین ابزار برای استفاده در باغات و زمین های زراعی به شمار می‌رود. از کاربردهای تیلر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشت
  • انتقال نیرو
  • سله شکنی
  • بار کشی
  • سمپاشی
  • آب کشی
  • درو کردن
  • برف روبی
  • علف کنی
  • تیغ زدن
  • مسطح کردن زمین
  • جارو کشی
  • شخم زنی

در واقع امروزه بخش کشاورزی ما با وجود توسعه های خارق‌العاده ای که به خود دیده، اما با مشکلات فراوانی نیز روبرو است که برای او محدودیت هایی را به همراه آورده‌اند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– عدم تطابق ماشین ها و ادوات کشاورزی با شرایط جدید و آینده

– کاهش بهره وری در واحد سطح به علت محدودیت هایی چون کمبود و شوری منابع آبی و عدم سازگاری مدیریت ها با شرایط جدید ساختار آب و خاک و بستر نامناسب بذر

– کاهش قدرت خرید کشاورزان و عدم توسعه فناوری مناسب یا نوین در مزارع به فراخوان زمان، مکان و ضروریات سرمایه گذاری

– مهاجرت های بیش از پیش کشاورزان از نقاط دور و نزدیک به شهرها و رها کردن اراضی زراعی به علت پایین بودن درآمد از فعالیت های کشاورزی

در واقع امروزه در مزارع کشور خرید تجهیزات و ابزارآلات کشاورزی بیشتر متناسب با قدرت خرید کشاورزان صورت می گیرد و نه مناسب بودن با شرایط هر مزرعه. از این رو با وجود پیشرفت تکنولوژی هنوز نتوانسته ایم شاهد پیشرفت صنعت کشاورزی در کشور باشیم.

در صورتی که هم اکنون در کشورهای پیشرفته استفاده از ماشین آلات کشاورزی چون تراکتور و تیلر و تکنولوژی های دیجیتال توانسته تا با کوتاه کردن عملیات خاک ورزی، کاشت، داشت و برداشت و هم ساعت کار کشاورزان را در به حداقل برساند و هم سبب افزایش کمیت و کیفیت محصول شود. از این رو برگشت سرمایه ها به دلیل فروش و صادرات نیز بیشتر خواهد بود و به کشاورزان اجازه خواهد داد تا تا بخش قابل توجهی از درآمد خود را به تحقیقات و استفاده از فناوری نوین تری در مزرعه خود به کار گیرند و ریسک های تولید نیز کاهش دهند.

به طور کلی با کسب آگاهی و آموزش‌های لازم در خصوص انتخاب تجهیزات و ماشین آلات ریسک می توان تولید را در مزارع کاهش داد.

 

مزایای استفاده از تیلر

در صورتی که عملیات خاک برگ و شخم زدن زمین با استفاده از تیلر انجام گیرد، می توان مزایای زیادی را به دست آورد. از این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش رشد و افزایش علف های هرز
  • کاهش آفات و بیماری ها گیاهی
  • عدم تشکیل لایه سخت پس از خاک ورزی
  • بهبود رطوبت خاک
  • حفظ و نگهداری رطوبت خاک
  • تهویه مناسب خاک
  • افزایش نفوذپذیری خاک
  • ابعاد کوچک و ارزان
  • هزینه تعمیر و نگهداری
  • اصطحلاک بسیار پایین دستگاه
  • مصرف انرژی و سوخت کم
  • عدم تأثیر سوء بر ساختمان خاک

مزایای استفاده از تیلر

تیلرها در زمین‌های باتلاقی و شالیزارها بهتر از ماشین های سنگین کاربرد دارند و در مواردی چون نرم کردن خاک، انجام شخم، انتقال نیرو، کشت و جین و سله شکنی، مسطح نمودن زمین، به هم زدن سطح خاک، سمپاشی، برف روبی، درو کردن، بارکشی، هرس، جاروکشی، صاف کردن کاربرد دارد.

 

تفاوت تیلر و کولتیواتور

از تیلر می‌توان برای تبدیل لایه سخت خاک به یک بستر نرم برای کاشت گیاه استفاده کرد. همان طور که گفته شد از تیلر برای شخم خاک در عمق زیاد استفاده می‌شود و هدف استفاده از آن، شکستن لایه های سخت زیرین، شخم عمیق و شل کردن خاک سنگین است. در حالی که کولتیواتور برای مخلوط کردن کمپوست و کود با خاک و مخلوط کردن خاک نرم و نرم کردن لایه سخت خاک استفاده می‌شود و توان مصرفی آن نیز از تیلر کمتر است. اغلب از کولتیواتور برای خاکورزی ثانویه استفاده می‌­شود که معمولا نیز با لایه های نرم خاک سر و کار دارند. به طور کلی هدف استفاده از کولتیواتور، مخلوط کردن کود و کمپوست، کنترل علف ­های هرز و سله شکنی و هم زدن خاک است.

 

اجزای اصلی تیلر

تیلر از اجزای مختلفی تشکیل شده و هر یک از این اجزا در عملکرد آن تاثیر زیادی دارند. از جمله بخش ها و اجزای مهم تیلر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اجزای اصلی تیلر

  • کلاچ

تیلرها به طور معمول دو نوع کلاچ اصلی و فرعی دارند که از کلاج اصلی برای انتقال قدرت و حرکت موتور به تیلر و تعویض دنده و از کلاچ فرعی نیز در چرخش تیلر استفاده می‌شود.

  • کابل کلاچ

پل ارتباطی بین کلاچ و جعبه دنده است و وظیفه دارد تا میزان آزاد شدن کلاچ در ناحیه مورد نظر را تنظیم نماید. به عبارتی دیگر، کلاچ خودرو از طریق سیم کلاچ تنظیم می‌گردد.

  • تیغه های تیلر

تیغه ها یا دندانه های تیلر در دو نوع کوتاه و بلند بر روی تیلر موجود هستند که برای کنترل علف هاب هرز و شخم زدن عمقی زمین به کار می‌روند.

  • چرخ ها

چرخ های تیلر وظیفه حفظ تعادل و رانش دستگاه را بر عهده دارند و به طور کلی می‌توان از سه نوع مختلف آن‌ها استفاده کرد.

  • موتور تیلر

موتور با سوزاندن و مصرف انرژی‌هایی چون بنزین و گاز، انرژی لازم تیلر را برای کارهایی چون شخم زدن، انتقال نیرو و خاک ورزی تأمین می‌کند. تیلرها به طور معمول دارای دو نوع موتور دیزلی و بنزینی هستند.

  • اگزوز تیلر

پس از عمل احتراق در سیلندر، دود ناشی از آن توسط اگزوز به خارج از موتور منتقل می‌شود.

  • دینام

تولید کننده برق در سیستم برق تیلر است و انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و جریان برق تولیدی را به باتری می‌فرستد. در نهایت باتری برق مورد نیاز بخش های مختلف تیلر را همچون چراغ‌های آن تأمین می‌کند.

  • گلگیر

با توجه به حرکت تیلر در زمین‌های نرم یا خشک، آب و سنگ و کلوخ ها می‌توانند به سرعت به درون موتور خودرو و بدنه‌ی آن برخورد کنند که گلگیر مانع از این امر می‌شود و از آب رفتگی قطعات برقی و آسیب قطعات جلوگیری می‌کند.

  • پوسته کلاج

این بخش توسط پیچ به فلایول (چرخ طیار) وصل شده و قطعاتی چون دیسک کلاچ، فنر کلاچ و صفحه کلاچ را در درون خود قرار می‌دهد و از ایجاد فشار و لغزش بر روی فلایول جلوگیری می‌کند.

  • چرخ طیار (فلایول)

یک دیسک تو پر و یا حلقه ای شكل است كه به حول محور اصلی و مركزی خود در دوران است. این چرخ قابلیت بالایی در ذخیره انرژی دارد، به همین جهت می‌توان از انرژی ذخیره شده در آن در دو مورد عمده مورد استفاده قرار داد. یكی از این موارد، توانایی آن در جبران كاهش لحظه ای انرژی در سیستم است که می‌تواند به دلایل گوناگونی رخ دهد.

و مورد دیگر و البته مهم‌تر آن، بالانس حركات دورانی و یك نواخت سازی است که به دلیل وزن خود می‌تواند انجام دهد.

 

نحوه انتخاب تیلر مناسب برای زمین کشاورزی

همان طور که گفته شد، امروزه در کشور ما انتخاب و خرید تیلر متناسب با زمین انجام نمی‌شود و اغلب کشاورزان با توجه به بودجه خود اقدام به خرید تیلر می کنندکند. با این حال تیلر یکی از مهم‌ترین و پرکاربرد ترین و در عین حال عمومی ترین ادوات و ابزار آلات کشاورزی است که به علت مکانیسم ساده و استفاده راحت با حجم انبوهی از طرفداران خود روبرو شده است. از این رو امروزه طراحان و سازندگان نیز اقدام به تولید و عرضه تیلر ها در برندهای مختلف در سراسر جهان کردند. از عوامل مهم در انتخاب تیلر مناسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح کیفیت موتور و لوازم و قطعات جانبی
  • توان دستگاه
  • قیمت دستگاه

با این حال دقت کنید که به دلیل تنوع زیاد این محصول و عدم شناخت کافی کشاورزان و مصرف کنندگان آن بسیاری از عرضه کنندگان و توزیع کنندگان این محصول، اقدام به تولید محصولی بی کیفیت و نامرغوب با قیمتی پایین می کنند که در نتیجه به دلیل صرف هزینه های مضاعف و عدم کارایی سبب نارضایتی بسیاری از کشاورزان می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *