برنج

معجزه برنج در رشد اقتصادی

برنج

معجزه برنج

بزنج به عنوان غذا محصول بسیار بسیار ارزشمندی است ؛ اما معجزه برنج در فرصت هایی است که در کنار محصول اصلی میتواند ایجاد کند . استفاده مطلوب از محصولات جانبی برنج، منشاء یک فعالیت اقتصادی است که در هر منطقه برنج خیز موجب افزایش درآمد روستائیان ، ایجاد اشتغال و در نهایت توسعه روستائی است . برنج معجزه ای در رشد اقتصاد میتواند باشد اگر کشاورزان به باقی مانده برنج هاشمی ، برنج علی کاظمی بعد از سفید کردن به عنوان ضایعات نگاه نکنند .

ساقه و کاه برنج

در عملیات برداشت برنج ، حجم انبوهی از ضایعات بصورت کاه برنج حاصل شده که از نظر وزنی بیش از شلتوک استحصالی می باشد ، علیرغم زمینه های متعدد بهره برداری صنعتی بسیار با ارزش در کشور تا کنون برنامه ای جهت بهره برداری اصولی و صنعتی از آن وجود نداشته بجز استفاده محدود و معمولی مانند بستر سازی آغل و با پوشش بام منازل.

کاه ترکیبات شیمیائی زیادی دارد که مصارف متعددی از جمله تولید شکر و فرآورده های آن (به روشهای فیزیکی ، شیمیائی و میکروبی) ، توليد الكل اتیلیک به روش آنزیمی، تولید اسید استیک و لاکتیک و تولید 

[ult_animation_block animation=”swing” animation_duration=”3″ animation_delay=”0″ animation_iteration_count=”1″]
کاه-برنج
[/ult_animation_block]

زانبیتول در فرآورده های غذائی وداروئی بکار میرود. و از دیگر مصارف کاه برنج استفاده در غذای دام و ماهی ، تولید SCP ، کود کمپوست ، بستر قارج، كاغذ سوخت ، سلوفان بکار میرود .

ولی با تمام این همه مزیت در کاه و ساقه برنج ، کشاورزان آنها را میسوزانند زیرا نه فرهنگ سازی درستی صورت گرفته و نه دولت کاری در این زمینه انجا داده است .

پوسته شلتوک

یکی از مهمترین فرآورده های جانبی در تبدیل شالی به برنج ، پوسته شلتوک می باشد که حدود ۲۰ درصد ضایعات را تشکیل میدهد .

از پوسته برنج با شلتوک در تهیه ذغال اکتیو، الكل فورفورال ، تهیه بلوکهای سیمانی سبک، ‘ ظروف سرامیک ، کاشی ، در صنایع شیشه سازی ( به دلیل وجود میزان ، قابل توجه سیلیس) و از خاکستر پوسته در جمع آوری آلودگیهای نفتی دریا استفاده می گردد ، همچنین در صنایع واکس سازی ، رنگ سازی ، نئوپان ، سنباده ، تخته سه لا و از پوسته بعنوان سوخت و تامین نیروی حرارتی ژنراتور مولد برق، در تولید شکر ،سیمان ، نوعی فیلتر ، تولید گاز بیوماس ، زغال قالبی ، اتانل و اسید اگزالیک از دیگر مصارف پوسته شالی می باشد .

[ult_animation_block]
سبوس-برنج
[/ult_animation_block]

سبوس برنج :

مهمترین و با ارزش ترین بخش دانه برنج سبوس نام داشته که ۸-۱۲ درصد وزن شلتوک را تشکیل داده و به رنگ زرد مایل به قهوه ای روشن یا تیره و بافت نسبتا نرم دارد.

به دلیل استفاده از ماشین های تبدیل یک مرحله پوست کنی شالی ، مقدار زیادی پوسته برنج به همراه سبوس آن ، مصرف سبوس را بعنوان غذا محدود می نماید . استفاده از سبوس به دلیل وجود میزان بالای اسید چرب آزاد فعالیت لیپوستیکی فيبر ، وجود پوسته و میکرو ارگانیزم ها ، محدود بوده اما روغن سبوس برنج که توانایی کاهش کلسترول خون

را دارد از مهمترین مواد موجود در سبوس برنج می باشد که حدود ۱۰-۱۳ درصد روغن داشته و برای تهیه روغن خوراکی و صنعتی از آن استفاده می گردد، و از تفاله روغن نیز در خوراک دام بکار میرود . از دیگر مصارف سبوس برنج میتوان ، آرد سبوس برنج ، سبوس خشک شده ، سبوس قالبی ، سبوس تولید شده با حرارت مرطوب ، کنسانتره پروتئین سبوس ، کنسانتره ویتامین B کمپلکس ، ماده بکار رفته در معالجه بیماری بری بری تولید توکوفرول (ویتامین E ) ، در بستر قارچ به عنوان امولسیفایر، واکس ، روغن، محيط تخمیر غذائی و دهها مصارف دیگر استفاده نمود.

 برنج خرده پا شکسته(نیم دانه ):

در کارخانجات شالیکوبی از نوع سنتی میزان قابل توجهی از برنج در پروسه (تبديل) به خرده یا برنج شکسته تبدیل می گردد (حدود ۲۰ درصد) و این به دلیل فرسودگی دستگاههای مستقر در این کارخانه ها می باشد . که در مصارف محدود خوراک انسان و عمدتا مصرف تغذیه طیور ، آرد برنج با پروتئین بالا ، نشاسته برنج ،شیره برنج با فروکتوز بالا ، آبجو ، مالتو دکسترین ، انواع کنسرو و سوپ برنج ، تهیه لوازم آرایشی ، الكل طبی و خوراک دام و طیور مصرف عمده دارد .

– به طور کلی 3/1 طول دانه سفید شده برنج کامل یا کمتر از آن را خرده برنج و دانه برنج کامل را برنج شکسته می نامند.میتوانید در برنج شمالی میتوانید برای دریافت آخرین قیمت ها به پیج قیمت روز برنج مراجعه بفرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *