برنج

پخت برنج ایرانی به سبک خارجی !

پخت برنج ایرانی

وقتی خارجی ها برنج ایرانی میپزند !

در این ویدئوی آموزشی در برنج شمالی طرز پخت برنج ایرانی را به روش خارجی توضیح میدهد!

[aparat id=”ywh3W”]

پخت برنج ایرانی به روش آبکش 

  1.  برنج ابتدا باید به خوبی شسته شود، برنج را با دست تمیز نمایید و سنگریزه هایی که احتمالا در بین دانه های برنج هستند را بردارید.
  2. فرقی ندارد از چه نوع برنجی استفاده می نمایید اما بهتر است برنج تازه نباشد چون برنج تازه وا می رود و منسجم نخواهد بود.
  3.  برنج را در کاسه ای بریزید که حجم چندبرابر داشته باشد و برای شستن فضای کافی باشد.
  4.  کاسه را از آب سرد پر کنید و دستتان را داخل کاسه بچرخانید و بین دانه های برنج حرکت دهید.
  5. دانه های برنج را در مشت خود فشار ندهید ، این کار باعث می شود دانه های برنج خرد شود و در نهایت برنج آبکش شده خوبی نخواهید داشت.
  6. سه بار برنج را بشویید و آب آن را خالی کنید ، اگر آب روی برنج تیره است مجدد آن را بشویید تا آب زلال شود.
  7.  سپس داخل برنج شسته شده آب گرم بریزید و نمک اضافه کنید و بگذارید برنج چند ساعت خیس بخورد.
  8. بهتر است برنج حداقل 3 ساعت با نمک فراوان خیس بخورد تا کیفیت بهتری داشته باشد.
  9. برای آبکش کردن برنج قابلمه ای را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید ، دقت داشته باشید قابلمه باید فضای کافی برای جوشیدن برنج داشته باشد و کوچک نباشد.
  10. وقتی آب به جوش آمد باید برنج را اضافه نمایید ، آبی که به برنج اضافه شده بود و برنج با آن خیس خورده بود را خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب در حال جوش بریزید.
  11. حرارت برنج در حال جوشیدن نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد.
  12.  درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج مجدد به جوش بیاید.
  13. وقتی آب برنج به جوش آمد چندبار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه ها از هم باز شود و البته دقت کنید برنج را خرد نکنید.
  14. – باید برنج حدود ده دقیقه بجوشد ، زمان جوشیدن برنج بستگی به نوع و مدل آن دارد.
  15. -زمانی برنج برای آبکش کردن مناسب است که دانه های آن نرم شود ولی هنوز مغز آنها سفت باشد، سفت بودن مغز دانه برنج به این معنی  نیست که مغز برنج نپخته باشد بلکه نباید کاملا نرم باشد.
  16.  وقتی برنج به مرحله آبکشی رسید آن را داخل آبکش بریزید ، آبکش باید سوراخ های متعددی داشته باشد تا آب برنج به خوبی بیرون رود.
  17.  روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه ها متوقف شود و همین طور نمک اضافی بین دانه های برنج بیرون برود تا برنج شور نشود.
  18. قابلمه را روی حرارت بگذارید و ته آن را ته دیگ دلخواه بگذارید.
  19.  سپس برنج آبکش شده را روی ته دیگ بریزید .
  20.  سپس درب قابلمه را با دمکش (دمکنی) بپوشانید و و حرارت را کم کنید و برنج را روی حرارت کم بگذارید تا دم بکشد .
  21. – اطراف برنج را در قابلمه می توانید کمی جمع کنید در این صورن برنج زودتر دم می کشد.
  22. – اگر دانه های برنج کمی سفت است مخلوطی از یک قاشق سوپخوری آب با یک قاشق سوپخوری روغن را روی برنج بریزید تا برنج بعد ازدم کشیدن نرم شود.
  23. – می توانید روی برنج زعفران ساییده بپاشید و یا زعفران را دم کنید و بعد از آماده شدن برنج مقداری از آن را با زعفران مخلوط و سپس به مابقی برنج اضافه کنید تا برنج عطر و عطم بهتر و ظاهر زیباتری داشته باشد.

نکات مهم و ترفندهای قد کشیدن برای پخت برنج آبکش 

برای پخت برنج ایرانی ،‌موقع جوشاندن برنج داخل آب آن می توانید دو قاشق آبلیمو یا سرکه بریزید تا رنگ آن سفید شود و قد بکشد. بعضی ها از حلقه های پیاز استفاده می کنند.بعضی نیز در پایان کار وقتی می خواهند برنج را آبکش کنند کمی یخ داخل برنج می ریزند تا بهتر قد بکشد. قابلمه ای که برنج داخل آن می جوشد باید جای کافی برای جوشاندن برنج داشته باشد. داخل آب آن می توانید از کمی روغن ( یک قاشق ) استفاده کنید تا برنج بهتر قد بکشد و به هم نچسبد و دانه دانه شود. بعد از آبکش کردن بهتر است قابلمه ای که برای دم کردن برنج در نظر گرفته شده جا دار باشد و روغن هم داغ باشد. برنج را هم کله قندی یا هرمی داخل قابلمه می ریزند. یعنی وسط قابلمه برنج بیشتری ریخته می شود.

 این کمک می کند که حرارت از اطراف قابلمه که برنج کمتری دارد به مرکز قابلمه و تمام محتوای برنج برسد و بخار داخل آن بپیچد تا زودتر و بهتر دم بکشد. حالا پس از کشیدن برنج روی نان ته دیگ یا سیب زمینی ته دیگ، برای دم کردن برنج – اول بگذارید جسم قابلمه داغ شود و خیلی کوتاه شعله را زیاد کنید تا بخار توی قابلمه بپیچد و بخار کند بعد شعله آن را کم کنید و آب و روغن را به هه جای برنج اضافه کنید و بعد دمکنی روی آن بگذارید. از کنار اجاق گاز کنار نروید!! قدیمی ها هنگام استفاده در قابلمه های رویی یا آلومینیمی دست شان را خیس می کردند و به جدار بیرون قابلمه می زدند اگر صدا می داد وقت گذاشتن دمکنی بود!در پخت برنج ایرانی اگر به مدت طولانی دم بکشد بهتر است تا اینکه عجله کنید و ته دیگ تان بسوزد و برنج تان بوی سوخته بگیرد.

پخت برنج ایرانی به روش کته 

پخت برنج ایرانی به شکل کته روش ساده و سریع برای پخت برنج است ، پخت برنج می تواند به شکل آبکشی هم انجام شود ولی برنج کته طعم و عطر خاص خودش را دارد و با بیشتر خورش ها و غذاهای ایرانی خوردن برنج به صورت کته لذت بخش تر خواهد بود. کته با برنج ایرانی تهیه می شود و می توان برای یک نفر تا حتی 20 نفر هم برنج کته تهیه نمود ولی باید حتما از برنج با کیفیت استفاده نمایید تا مقدار بیشتر پلوی کته با کیفیت پخته شود و خمیر و شفته نشود. برای طعم دار کردن برنج کته از زعفران و کره استفاده نمایید تا خوش عطرتر و خوشمزه تر شود.

میزان آبی که به برنج اضافه می شود بستگی به نوع برنج دارد ، برخی برنج ها به میزان مساوی آب نیاز دارند و برخی برنج ها کمی بیشتر تا حتی دو برابر باید آب داشته باشند تا کته خوبی داشته باشیم.

برای درست کردن برنج کته

  1.  در ابتدا باید برنج تمیز شود و سنگریزه های آن گرفته شود .
  2.  برنج رابا آب ولرم بشویید و زیر آب چندبار آن را بچرخانید و زیر و رو کنید تا به خوبی تمیز شود.
  3.  بهتراست برنج را سه بار بشویید و هربار آب آن را کاملا خالی کنید و مجدد آب داخل برنج بریزید و آن را داخل آب گرم بچرخانید تا لعاب اضافی آن برود.
  4.  برنج را چنگ نزنید و آن را داخل دستتان فشار ندهید چون در این صورت خرد خواهد شد.
  5.  سپس برنج شسته شده را داخل قابلمه مناسبی بریزید و آب گرم و نمک را اضافه نمایید و بگذارید برنج یک ساعت خیس بخورد.
  6.  سپس کره یا روغن را اضافه نمایید و حرارت ملایم را تنظیم کنید تا برنج شروع به جوشیدن کند ، پخت را روی حرارت ملایم ادامه دهید.
  7.  چندبار برنج را طی پخت به آرامی هم بزنید تا پخت در سراسر آن به شکل یکنواختی انجام شود ، با حرارت ملایم پخت را ادامه دهید تا تمام آب برنج کشیده شود و به شکل زیر دربیاید.
  8.  اگر مایل هستید کته ته دیگ زعفرانی و خوشمزه داشته باشد در این مرحله باید برنج نرم شده را داخل ظرفی بریزید و ته دیگ را آماده نموده و ته قابلمه را با ته دیگ بپوشانید.
  9.  اگر مایل نیستید ته دیگ خاص باشد و فقط برنج برشته گردد ، در این مرحله دمکنی بگذارید و حرارت را کم کنید تا برنج دم بکشد.
  10.  بعد از دم کشیدن برنج آن را در ظرف برگردانید و گرم و تازه سرو نمایید.
  11.  از قابلمه نچسب استفاده کنید تا برنج قالبی برگردد.

نکته مهم : در پخت برنج ایرانی بعضی برنج ها را باید یک شب قبل خیس کرد و بعضی را 2 الی 3 ساعت قبل که  این به نوع برنج و تازگی و کهنگی برنج بستگی دارد. برنج های کهنه را می شود از قبل خیس کرد و با خیس کردن خیلی کیفیت بهتری پیدا می کنند البته اگه دیر خیس شوند و مدت کمی داخل آب بوده باشند هنگام پخت آب بیشتری طلب می کنند تا ری کنند ( زیاد کردن حجم برنج ” ری ” نام دارد ). ولی برنج های تازه با خیس کردن زیاد کیفیت خودشان را از دست می دهند و باید مدت کمی در آب مانده باشند و هنگام پخت هم آب کمتری برای پختن طلب می کنند. بهتر است از برنج های ایرانی برای مثال برنج هاشمی برای پخت استفاده کنید تا نتیجه بهتری بدست بیاید .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *