برنج

انواع کمپاین برنج

انقلاب تکنولوژی واژه‌ای است که امروزه به پیشرفت علم و تکنولوژی و تأثیر به سزای آن در زندگی انسان گفته می‌شود. در این برهه‌ی زمانی تمامی صنایع از بانکداری گرفته تا کشاورزی در اثر پیشرفت فناوری متحول شده‌اند. تاثیر این پیشرفت در کشاورزی به خوبی قابل مشاهده است؛ چرا که مسلما بدون وجود دستگاه ها و ماشین‌آلات گوناگون هیچ گاه دولت‌ها نمی‌توانستند تفاضای جامعه به غذا را تأمین کنند. یکی از این ماشین‌آلات، کمباین است. کمباین در بسیاری از زمینه‌های کشاورزی قابل استفاده است. در ایران اما به دلیل تقاضای بالای برنج، کمباین برنج یکی از اصلی‌ترین ماشین آلات کشاورزان است و آن‌ها نیاز دارند تا همواره قطعات کمباین برنج برای دستگاه خود را دریافت کنند و کار برداشت را به سرعت به اتمام برسانند.

فروش انواع قطعات کمباین

کمباین برنج چیست؟

کمباین برنج یا کمباین برداشت برنج، یکی از پرکاربردترین دستگاه های کشاورزی است که به تازگی در ایران رونق پیدا کرده و بیشتر نیز در استان های گیلان و مازندران و در مزارع برنج به کار می‌رود. محلی‌ها این دستگاه را با نام‌های «دستگاه بخور» یا «تانک» می‌شناسند. با توجه به این که برداشت برنج به صورت دستی بسیار سخت و دشوار است و به تعداد زیادی کارگر و زمان برای برداشت نیاز دارد، امروزه از کمباین برای برداشت برنج استفاده می‌کنند. کمباین کار را بسیار ساده تر و راحت تر انجام می‌دهد و با آن می‌توان تمامی مزرعه را در طول یک روز درو کرد.
کمباین برنج اغلب در دو نوع برگردان و غیر برگردان تولید می‌شود که در در نوع برگردان آن که قسمت بالاتری نیز دارد، شالی هایی که در درون دستگاه جدا نشده اند، دوباره به داخل دستگاه برگردانده خواهند شد و عمل جدا سازی بر روی آنها انجام خواهد گرفت در حالی که مدل غیر برگردان چنین قابلیتی را ندارد.
مطمئنا اگر تصمیم دارید تا اقدام به خرید کمباین نمایید، ابتدا باید از انواع آن، قابلیت‌های مختلف آن‌ها و وجود قطعات اصلی مورد نیاز آن‌ها در بازار مطمئن شوید. چرا که نبود قطعات کمباین برنج با وجود داشتن کمباینی قوی، می‌تواند دردسر ساز باشد.

با وجود اینکه کمباین یک اختراع و تحول بسیار شگرف در زمینه کشاورزی است، اما با این حال برخی از کشاورزان معتقدند که استفاده از کمباین، تولید محصول را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما به راستی از کمباین استفاده کنیم یا نه؟ مقاله برداشت دستی یا با کمباین؟ را از دست ندهید.

 

انواع مختلف کمباین برنج

به طور کلی تمامی کمباین های مخصوص برداشت برنج را می‌توان در سه دسته‌ی جداگانه تقسیم کرد. از انواع مختلف کمباین برنج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کمباین هد فید (head feeding type combine)

کمباین برداشت برنج_هد فید

یکی از انواع کمباین برنج، کمباین هد فید است که در قسمت جلویی خود چندین شانه برشی دارد. این شانه‌ها در حقیقت وظیفه درو محصولات را دارند و پس از درو، محصولات را به وسیله انگشتی ها و نقاله های زنجیری به خرمن کوب هدایت می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که در کمباین هد فید، تنها خوشه به قسمت تمیز این وارد خواهد شد.

مزایا و معایب:

تنها قابلیت جداسازی خوشه را دارد.
ابعاد کوچکی دارد و فضای کمی را اشغال می‌کند.
محصول در حالت خوابیده را نیز می‌تواند برداشت کند اما ظرفیت برداشت کاهش خواهد یافت.
تنها برای برداشت برنج کاربرد دارد.
از استهلاک بالایی برخودار است.
مواجهه با محدودیت در برداشت محصولاتی با طول زياد يا كم
مواجهه با مشکل در مزارع مبتلا به علف هرز
ميزان ضايعات و تلفات در شرایط ایده‌آل، کمتر از 2%

 

کمباین هول کراپ (whole crop type combine)

کمباین برداشت برنج_هول کراپ

یکی دیگر از انواع کمباین های برنج، کمباین هول کراپ است که می‌تواند چهار عمل برش یا درو، انتقال، خرمن‌كوبی و تميزش را انجام دهد و در قسمت خرمن‌كوبی خود، تمام قسمت‌های يک محصول درو شده یعنی ساقه، برگ و خوشه را به داخل خود می‌کشد. در این نوع کمباین، خرمن کوب از استوانه ای کوبنده با دندانه های میخی ایجاد شده است و انگشتی های کوچکی نیز در فاصله های معینی نصب شده‌اند.
در اين نوع از کمباین، عمل جداسازی دانه‌ از خوشه‌ بر اثر مالش و ضربات جزئی دندانه‌های روی كوبنده که از نوع جریا محوری است، صورت خواهد گرفت.

مزایا و معایب:

قابلیت انتقال تمامی بخش‌های محصول
ساز و اندازه آن بزرگ است و فضای زیادی را اشغال می‌کند.
یک كمباين چند منظوره بوده و محصولاتی چون جو، سویا، گندم و… را می‌تواند درو کند.
توانایی برداشت محصولات در حالت خوابیده را نیز دارد.
دارای استهلاک کمتر نسبت به کمباین هد فید دارد.
حساسیت پاییت به وجود علف‌های هرز در مزارع
قابل استفاده برای انواع گیاهان پاكوتاه با طول كمتر از 80 سانتی متر

شما می توانید برای خرید انواع قطعات کمیاین برنج با ما تماس بگرید.

کمباین هد استریپر (head stripper type combine)

کمباین برداشت برنج_هد استریپر

یکی دیگر از انواع کمباین برداشت برنج، کمباین هد استریپر است و تنها برای برداشت به کار می‌رود و قابلیت برش محصولات را ندارد. در بخش جلویی کمباین هد استریپر، جسمی دوار قرار دارد که پس از برخورد با خوشه ها، دانه ها را جدا کرده و محصولات را به داخل کمباین پرت می‌کند. تسمه هایی فلزی موجود در اطراف این جسم دوار، به شانه شباهت زیادی دارند.

مزایا و معایب:

فاقد دروگر برای برش محصول
ساده بودن مكانيزم کار با دستگاه
پايين بودن ميزان توان مصرفی
پايين بودن قيمت تمام شده نسبت به دو نوع کمباین دیگر
ریزش بالای دانه‌ها در زمان برداشت
امكان استفاده تنها برای برداشت محصولات سرپا

همان‌ طور که مشاهده می‌کنید دستگاه‌ها و ماشین آلات بسیار متنوعی برای برداشت برنج وجود دارند. ماشین آلات و ابزار بسیاری نیز برای کاشت و داشت برنج به کار می‌روند. برای آشنایی با این ابزارها کلیک کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *