برنج

برنج قهوه‌ای

برنج قهوه ای

مطمئنا تاکنون بارها نام برنج قهوه ای را شنیده اید. این برنج در نگاه نخست ممکن است که بسیار تعجب برانگیز و عجیب به نظر برسد به طوری که بسیاری از مردم برنج قهوه ای را به عنوان یک نوع برنج خارجی و بی کیفیت به شمار می آورند و آن را مطابق با ذائقه ایرانیان که بیشتر با برنج سفید خو گرفته است، نمی‌دانند. با آن که مصرف برنج قهوه ای در ایران چندان زیاد نیست، اما بهتر است بدانید که این برنج نسبت به برنج سفید خواص بیشتری دارد و تنها به علت رنگ آن است که بسیاری از خانواده ها آن را برای مصرف شخصی و یا پذیرایی از مهمانان مناسب می دانند.

برنج قهوه‌ای

ما در این مقاله به بررسی خواص برنج قهوه ای، نحوه تهیه و طرز پخت صحیح آن خواهیم پرداخت. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

برنج قهوه ای چیست؟

شاید تاکنون چنین تصور می کردید که برنج قهوه‌ای نیز یکی از انواع برنج های موجود در جهان است و تنها به دلیل رنگ خود به این نام شناخته می شود، اما در واقع برنج قهوه ای همان برنج سفید است که در زمان شخص توسط کشاورزان کاشت و برداشت می شود و تنها تفاوت آن با برنج و سفید طرز تهیه اولیه آن است. دانه های برنج در ابتدا دارای یک پوسته زبر به نام شلتوک هستند، این لایه به عنوان پوسته رویی باید جدا شود تا برنج قابل مصرف باشد. برای این کار شالیکاران اقدام به شالیکوبی برنج ها می‌کنند، در این مرحله است که می توان برنج سفید یا قهوه‌ای را به دست آورد. برای به دست آوردن برنج سفید دانه‌های برنج بدون هیچ تغییری وارد کارگاه های شالیکوبی خواهند شد.

برای تبدیل دانه‌های برنج به برنج قهوه ای، پیش از گرفتن پوسته رویه آن‌ها اقدام به حرارت دهی دانه ها می شود تا ویتامین های موجود در پوستر و مواد معدنی آن به مغز دانه نفوذ کند. در واقع همین نفوذ مواد پوسته به دانه های برنج است که باعث می شود تا علاوه بر افزایش ارزش غذایی این دانه ها، رنگ آن‌ها نیز قهوه‌ای شده و به نام برنج قهوه ای شناخته شوند.

برنج قهوه‌ای چیست؟

برنج قهوه ای را می توان در حقیقت به عنوان برنج های سبوس دار برنج سفید معرفی کرد. میزان مواد معدنی و کربوهیدرات های این نوع نسبت به دیگر انواع برنج بسیار بیشتر است و نقش بسزایی در سلامتی بدن ایفا می کند. بر اساس این توضیح چنین می توان نتیجه گرفت که برنج قهوه‌ای زیر مجموعه تمامی برنج‌ها است و می توان از هر نوع برنجی همچون برنج هاشمی، کاظمی، طارم و… برنج‌قهوه‌ای به دست آورد.

تولید برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید ساده تر بوده و در زمان کمتری آماده می شود. این برنج با حفظ کردن سبوس لایه دوم بر روی دانه خود، از خواص زیادی برخوردار بوده و دارای ویتامین هایی همچون B1, B2, B3 و … است. بر اساس توصیه بسیاری از پزشکان در صورت تمایل به کاهش وزن، بهتر است تا به جای برنج سفید این برنج را در سبد غذایی خود قرار دهید.

 

تولید و مصرف برنج قهوه‌ای

در شهرهای شمالی کشورمان ایران، شالیزارهای بسیار زیادی مشغول تولید برنج هستند و نقش بسزایی نیز در تأمین نیاز خانوار ایرانی ایفا می کنند. با این حال تولید برنج قهوه ای در استان های شمالی کشور همچون استان‌های گیلان و مازندران رایج نیست؛ چرا که ساکنین استان ها نیز از این نوع برنج استقبال زیادی نمی‌کنند. بیشترین میزان تولید برنج قهوه ای در جهان در اختیار کشورهای جنوب شرقی و شرق آسیا است و به کشورهای مختلف دیگر نیز ارسال می‌شود.

این نوع برنج به علت داشتن ضایعات کمتر و خواص فوق العاده درمانی، امروز به یکی از انواع برنج پر مصرف در جهان تبدیل شده و در کشور ما نیز در طی سالیان اخیر مصرف این نوع برنج افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. در کنار برنج قهوه‌ای انواع مختلفی از برنج نیز تولید می‌شود که آشنایی با آن‌ها می‌تواند سلامتی شما را تقویت کند. از این رو مقاله شناخت انواع برنج ایرانی را از دست ندهید.

 

روش تهیه برنج قهوه‌ای

برای تهیه برنج قهوه ای زمانی که دانه های برنج هنوز به صورت شلتوک هستند، به جای انتقال به کارخانه های شالیکوبی با استفاده از آب داغ حرارت می بینند. این حرارت باعث می‌شود تا ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود بر روی پوسته به داخل دانه های برنج نفوذ پیدا کند. حرارت دهی و نفوذ مواد معدنی به درون دانه‌های برنج سبب تغییر رنگ دانه ها به رنگ قهوه ای شده و برنج قهوه ای آماده می شود.

برای تهیه برنج سفید، پوست های شلتوک توسط دستگاه و بر اثر سایش جدا می شوند، در صورتی که در تهیه برنج قهوه ای فرآیند حرارت دهی است که باعث می‌شود تا این پوسته ها جدا شود. بر همین اساس خاصیت این نوع برنج نسبت سایر برنج ها بیشتر بوده و مصرف آن نیز رو به گسترش است.

 

ارزش غذایی برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای یکی از کاملترین نوع غلات به شمار رفته و دارای مواد معدنی ضروری همچون ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین K، منگنز، آهن، فولیک اسید، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، کلسیم، ویتامین B1 (تیامین)، روی، فسفر، سلنیم، پتاسیم، ویتامین B6، ویتامین E (آلفا توکوفرول) و منیزیم است. به طور کلی از ویژگی‌های برجسته برنج‌قهوه‌ای می‌توان به کمیت و کیفیت مواد مغذی درون آن اشاره کرد.

ارزش غذایی برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید بسیار زیاد است، به این دلیل که برنج سفید در طی مراحل آماده‌سازی چندین لایه بیرونی خود را از دست داده و آندوسپرم آن استخراج می شود. در صورتی که در برنج قهوه ای این مرحله انجام نگرفته و برنج تمامی خاصیت خود را حفظ می‌کند. شما می توانید انواع مختلفی از برنج های قهوه ای را با طعم هایی متفاوت و منحصر به فرد با غلظت های متفاوت اسیدهای چرب از فروشگاه برنج شمالی تهیه نمایید.

ارزش غذایی برنج قهوه‌ای

فیبر: یکی از مواد معدنی موجود در برنج قهوه ای، فیبر است که نقش بسیار موثری در هضم و جذب غذا ایفا می کند. در این بین میزان فیبر موجود در برنج قهوه ای ۱.۸ درصد است، در صورتی که این میزان در برنج سفید حداکثر ۰.۳ درصد می‌باشد. فیبر بالای موجود در برنج قهوه‌ای در کنار کمک به رشد و تکثیر یک نوع باکتری مفید در معده، سبب تشکیل یک نوع آمینواسید خاص نیز به نام بوتیرات در روده می‌شود. این آمینو اسید علاوه بر تقویت دستگاه گوارشی از ابتلا به سرطان روده نیز جلوگیری می کند.

به طور کلی فیبر را به عنوان یک تسکین دهنده یبوست می‌شناسند، اما فواید دیگری نیز در سلامتی بدن ایفا می کند. کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، تغذیه باکتری های روده، کاهش سطح کلسترول خون، احساس سیری سریع‌، کنترل سطوح قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت همگی با مصرف برنج قهوه‌ای و فیبر موجود در آن قابل دستیابی هستند.

کربوهیدرات ها: بخش بزرگی از ترکیب برنج قهوه ای از کربوهیدرات ها تشکیل شده است، به طوری که می توان گفت ۹۰ درصد وزن یک دانه برنج و ۸۷ درصد کالری آن نیز شامل کربوهیدرات ها است. نشاسته موجود در کربوهیدرات های خوراکی موجود در برنج قهوه‌ای خاصیت تغذیه‌ای متفاوتی داشته و مخصوصاً در هضم برنج نقش به خصوصی ایفا می کند.

برنج قهوه ای سرشار از آمیلوپکتین بوده و پس از پخته شدن دارای خاصیت چسبندگی بالایی خواهد بود، همین ویژگی باعث شده تا از این نوع برنج اغلب در تهیه بلغور برنج و پودینگ برنج استفاده شود و به یکی از وعده های غذایی اصلی و محبوب کشورهای شب و آسیا تبدیل گردد.

مس: یکی از مواد مغذی موجود در برنج قهوه‌ای، مس است. این عنصر تقریبا در تمامی انواع دانه های غلات یافت شده و نقش بسیار مهمی نیز در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی ایفا می کند.

ارزش غذایی برنج قهوه‌ای

منگنز: یکی دیگر از مواد معدنی مهم در برنج قهوه‌ای، منگنز است و نقش ویژه ای در کارکرد بهینه آنتی اکسیدان های سیستم ایمنی و همچنین عملکرد متابولیسم بدن ایفا می کند. از این ماده معدنی در برنج قهوه‌ای می‌توان برای عملکرد آنتی اکسیدانی و تولید انرژی نیز استفاده کرد.

منیزیم: منیزیم یکی از مواد معدنی است که تنها می‌توان در برنج قهوه ای آن را مشاهده کرد. این عنصر به عملکرد بهینه سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، بسیاری از پزشکان امروزه باور دارند که کمبود منیزیم تاثیر چشمگیری در ابتلا به بیماری های مزمن ایفا می کند. جالب است بدانید که یک وعده عادی برنج قهوه ای پخته می تواند در حدود 11 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه منیزیم مورد نیاز بدن را تامین کند. این عنصر در تولید سلولی، انعقاد خون، رشد استخوان و انقباض عضلات نقشی تعیین کننده دارد.

سلنیم: یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن، سلنیم است و در تولید هورمون تیروئید، محافظت آنتی اکسیدانی و عملکرد درست سیستم ایمنی بدن انسان نقش دارد. برنج قهوه‌ای سرشار از سلنیم بوده و شما با مصرف آن به همراه ویتامین E خواهید توانست تا از سلول های خود در برابر سرطان محافظت نمایید.

 

خواص و مزایای برنج قهوه‌ای

برنج قهوه ای دارای مزایا و خاصیت های موثر زیادی است که در ادامه به چند مورد مهم از آن‌ها اشاره می کنیم:

  • سلامت دستگاه گوارش با برنج قهوه‌ای

برنج قهوه ای در مقایسه با برنج سفید از فیبر بسیار بیشتری برخوردار است، از این جهت مصرف برنج قهوه های عملکرد روده ها را تنظیم کرده و به شما احساس سیری خواهد داد و همین امر از یبوست و کولیت روده نیز جلوگیری می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده در رابطه با مقایسه برنج سفید و قهوه ای در فرآیند هضم در معده، محققان به این نکته دست یافتند که پوسته سبوس برنج قهوه ای از جذب اسید معده جلوگیری می کند، بر همین اساس با برنج قهوه ای به جای برنج سفید می‌توانید سلامت دستگاه گوارش خود را تضمین نمایید.

  • کنترل وزن با برنج قهوه‌ای

همان‌ طور که گفته شد، برنج ‌قهوه‌ای منبع غنی از منگنز است که می تواند سنتز چربی را افزایش داده و از ایجاد توده چربی در بدن جلوگیری کند. بر همین اساس برنج قهوه ای فعالیت آنتی اکسیدان های بدن و کلستروا خوب خون را افزایش داده و اثرات ضد چاقی مفیدی خواهد داشت. علاوه بر این، فیبر موجود در برنج قهوه‌ای سبب کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری، حجم غذای دریافتی را کم کرده و در نهایت موجب لاغری و کاهش وزن می‌‌گردد.

کنترل وزن با برنج قهوه‌ای

  • کاهش کلسترول خون با برنج قهوه‌ای

در بافت برنج قهوه ای، چربی و کلسترول زیادی موجود نیست و حتی تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که برنج قهوه ای به افزایش متابولیسم چربی در بدن کمک کرده و باعث می‌شود تا کلسترول بالای خون کاهش یابد. همچنین بر اساس مطالعات، پزشکان به این نتیجه رسیدند که در افراد مبتلا به سوء مصرف الکل مصرف برنج قهوه‌ای بهبود قابل توجهی در میزان کلسترول خوب خون و غلظت خون خواهد داشت.

  • سلامت استخوان با برنج قهوه‌ای

همان طور که گفته شد، یکی از مواد معدنی موجود در برنج قهوه‌ای منیزیم است. این ماده معدنی به سلامت استخوان ها کمک شایانی می کند. با مصرف منیزیم کافی شما استخوان های قوی تر و سالم تر خواهیم داشت. مصرف منظم برنج‌ قهوه‌ای نه تنها می‌تواند سلامت استخوان‌های شما را تضمین کند، بلکه باعث تسکین دهنده دردهای مفصلی نیز بوده و از آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.

سلامت استخوان ها با برنج قهوه‌ای

  • پیشگیری از سرطان با برنج قهوه‌ای

امروزه دنیا با سونامی سرطان روبرو شده است، در این بین برنج ‌قهوه‌ای دارای مقادیر بسیار بالایی از آنتی اکسیدان ها و فیبر بوده و می‌تواند از ابتلا به انواع سرطان همچون سرطان پستان، سرطان کولون و سرطان خون جلوگیری کند. در واقع فیبر موجود در برنج قهوه‌ای است که می‌تواند به سلول‌های مضر سرطان در بدن متصل شده و از اتصال آن‌ها به دیواره های روده بزرگ جلوگیری کند. همین امر باعث خواهد شد تا آن‌ها به راحتی از بدن خارج شوند.

  • درمان کم خوابی با برنج قهوه‌ای

از مواد مغذی موجود در برنج قهوه ای می توان به ملاتونین اشاره کرد که به هورمون خواب معروف است. این هورمون به بالا بردن سطح کیفی خواب کمک کرده و می تواند اعصاب را آرام و چرخه خواب را بهبود دهد و منظم نماید.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن با برنج قهوه‌ای

برنج قهوه ای دارایی مواد معدنی، ویتامین ها و مولفه های جدید فراوانی است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. علاوه بر این با مصرف برنج قهوه‌ای سیستم ایمنی بدن شما تقویت شده، زخم هایتان سریعتر التیام یافته و در مبارزه با عفونت‌ها موفق تر خواهید بود.

  • درمان افسردگی با برنج قهوه‌ای

شاید برایتان جالب باشد که بدانید جوانه برنج قهوه ای دارای مقادیر بسیار زیادی از آمینو اسیدهای خاص همچون گلوتامین گلیسیرین و GABA است و به دلیل فواید این آمینو اسید ها همچون کاهش استرس و اضطراب، خاصیت ضد افسردگی دارد این آمینواسیدها یا انتقال دهنده های عصبی بازدارنده، ذخیره پیام‌های مرتبط با اضطراب، افسردگی و استرس را در مغز کاهش می‌دهند و از این طریق سبب آرامش بخشی می‌شوند.

  • کنترل دیابت با برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای یکی از مواد غذایی است که دارای شاخص گلایسمی پایین می‌باشد و بر همین اساس برای افراد دیابتی و دارای قند خون بالا مفید به شمار می‌رود. به طور کلی استفاده از مواد غذایی با شاخص گلایسمی پایین به کنترل قند خون، انسولین و کنترل اشتها کمک بسیاری می‌کند. در نتیجه سبوس برنج قهوه ای می‌تواند انتخاب مناسبی برای افراد دیابتی یا مستعد دیابت باشد؛ چرا که قند خون این افراد پس از مصرف برنج قهوه‌ای به یک باره افزایش نمی‌یابد.

کنترل دیابت با برنج قهوه‌ای

توجه داشته باشید که برنج قهوه‌ای نیز به مانند برنج سفید دارای امتیازی بالا در شاخص قند خون است؛ به این معنا که این برنج نیز سبب افزایش قند خون می‌شود. برنج سفید دارای شاخص قند خون 72 است و می تواند به سرعت در جریان خون جذب شده و قند خون را افزایش دهد، در حالی که شاخص قند خون برنج قهوه ای 50 است. این عامل این نکته را نشان می‌دهد که شاید آهنگ تاثیرگذاری برنج قهوه ای بر قند خون کندتر باشد، اما همچنان می تواند اثر قابل توجهی بر آن بگذارد.

  • سلامت پوست با برنج قهوه‌ای

در صورتی که با مشکلاتی چون لکه‌های تیره پوست و یا چین و چروک دست و پا نرم می‌کنید، پیشنهاد ما به شما مصرف برنج قهوه‌ای است. میزان زیاد ویتامین ها و مواد معدنی موجود در برنج قهوه ای، به افزایش گردش خون در پوست کمک کرده و در پاک سازی و درمان لکه های تیره و چین و چروک پوست تأثیر بسزایی خواهد داشت.

آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و منیزیم موجود در برنج قهوه‌ای، خاصیت ضدجوش و آکنه و ضدالتهابی دارد و به درمان جوش‌ها و قرمزی و التهاب ناشی از آن‌ها کمک می‌کند. همچنین این برنج سرشار از پروتئین و سلنیوم بوده و به حفظ الاستیسیته و کاهش التهاب پوست کمک می‌کند. این امر منجر به جوان سازی و کاهش چین و چروک پوست می‌شود.

  • سلامت سیستم عصبی با برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای دارای مقادیر بسیار زیادی از خانواده ویتامین‌های B است. این ویتامین‌ها نقش موثری در تقویت و سوخت و ساز مغز ایفا می‌کنند. علاوه بر این مواد معدنی همچون منیزم باعث می‌شود تا اعصاب در آرامش و به خوبی فعالیت ‌نمایند.

سلامت سیستم عصبی با برنج قهوه‌ای

  • سلامت قلب و عروق با برنج قهوه‌ای

برنج قهوه ای به سبب برخورداری از مقادیر بسیار زیاد سلنیوم، در کاهش فشار خون، سلامت قلب و جلوگیری از گرفتگی دیواره عروق آن موثر بوده و نقش به سزایی ایفا می کند.

  • سلامت روان مادران شیرده با برنج قهوه‌ای

یکی از خواص این نوع برنج آن است که می‌تواند فشارهای روانی و استرس را در افرادی همچون پرستاران و زنان شیرده کاهش داده و افسردگی و بدخلقی آن‌ها را تقلیل نماید. در واقع برنج قهوه‌ای می‌تواند توانایی بدن افراد را در برابر عوامل روحی روانی و تنش زا بالا ببرد.

  • بهبودی سیستم مغزی با برنج قهوه‌ای

این نوع برنج سرشار از ویتامین B، ویتامین A و منگنز است. تمام این عوامل در کنار هم به بهبود عملکرد مغزی منجر خواهد شد. در واقع منگنز با تنظیم فعالیت کلسیم در مغز از تجمع و ازدیاد آن جلوگیری کرده و سبب آرامش اعصاب و عضلات و کاهش اختلالات مغزی می گردد. در کنار آن ویتامین A نیز نقش مهمی در مقابله با انواع بیماریهای مغزی دارد، بیماری‌هایی که از حملات بیولوژیک به ارگانیسم بدن ایجاد می شود.

  • جلوگیری از بیماری آلزایمر با برنج قهوه‌ای

همان طور که گفته شد، برنج قهوه ای تاثیر بسزایی در تقویت مغز ایفا می‌کند. یکی از این تاثیرات کاهش ابتلا به آلزایمر و جلوگیری از آن است. چرا که این برنج منبع غنی از اسید گاما آمینو بوتیریک (کابا) به شمار رفته و در پیشگیری از بیماری‌های عصبی همچون آلزایمر نقش بسزایی دارد.

جلوگیری از بیماری آلزایمر با برنج قهوه‌ای

بسیاری از پزشکان نیز توصیه می‌کنند تا برای کنترل آنزیم های مربوط به بیماری آلزایمر و دیگر اختلالات مغزی همچون فراموشی و زوال عقل بهتر است تا جوانه این برنج را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

روش نگهداری برنج قهوه‌ای

در نگهداری از برنج قهوه‌ای باید به برخی از موارد توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا از آلودگی برنج جلوگیری کرده و عمر مفید آن را افزایش دهیم. از این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با توجه به این که برنج ‌قهوه‌ای پخته شده است، عدم رعایت نکات بهداشتی در نگهداری آن باعث می شود تا این برنج به باکتری به نام باسیلوس سرئوس آلوده شود و در زمان پخت و مصرف موجب مسمومیت غذایی گردد.
  • پس از پخته شدن برنج قهوه‌ای دقت کنید که آن را نباید در دمای اتاق نگهداری نمایید. برای نگهداری از این برنج آن را در یخچال قرار داده و بیشتر از یک بار نیز گرم نکنید.
  • به طور کلی برنج قهوه ای را می توان به مدت شش ماه الی یک سال در ظرف دربسته با رعایت نکات بهداشتی و در دمای معمولی نگهداری کرد.

 

موارد مصرف برنج قهوه ای

در صورتی که ورزش می کنید و به دنبال تناسب اندام هستید، پیشنهاد ما به شما آن است که حتماً در سبد غذایی روزانه خود برنج قهوه‌ای را قرار دهید. این برنج در کنار لاغری می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها همچون فشار خون، دیابت و چربی جلوگیری کرده و در درمان آن‌ها نیز کمک شایانی نماید. طریقه مصرف این نوع برنج نیز به مانند برنج سفید است و می توان غذاهای بسیار لذیذی را که البته خاصیت و ارزش غذایی بیشتری دارند با این نوع برنج تهیه کرد.

نحوه پخت برنج قهوه‌ای

برنج قهوه ای را می توان به مانند برنج سفید به صورت کته و یا در فر آماده کرد. این برنج به علت برخورداری از سبوس زیاد به زمان بیشتری نیز برای پخت نیاز دارد. پخت برنج قهوه‌ای به صورت آبکش توصیه نمی‌شود؛ چرا که با این کار خواص آن از بین خواهد رفت. در ادامه طرز تهیه برنج قهوه ای را با استفاده از روش های مختلف بیان می‌کنیم.

طرز پخت برنج قهوه ای کته:

برای پخت برنج قهوه‌ای بهتر است تا ابتدا این برنج را به مدت چند ساعت پیش از پخت در آب قرار دهید تا خیس بخورد؛ چرا که در این زمان یک لایه سبوس از این برنج نرم شده و فرآیند پخت آن نیز بهتر انجام خواهد گرفت.

سپس برنج را چند بار با آب شستشو دهید، به این معنا که مقداری آب در داخل کاسه ریخته و دوباره آب آن را خالی کنید. این کار آلودگی برنج را از بین خواهد برد.

طرز پخت برنج قهوه‌ای کته

در صورت استفاده از یک فنجان برنج قهوه ای، دو فنجان آب نیز به همراه آن و مقداری نمک استفاده کرده و همه را در درون یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا آب به آرامی به جوش بیاید.

پس از به جوش آمدن آب و بخار شدن آن، درب قابلمه را دمکنی گذاشته و به برنج در حدود ۳۵ الی ۴۰ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. توجه داشته باشید که لابلای برنج نباید هیچ آبی قرار گرفته باشد.

استفاده از آب زیاد در هنگام پخت این برنج باعث می شود تا دانه های برنج به یکدیگر چسبیده و حالت شفته به خود بگیرند. علاوه بر این دقت کنید که که هیچ گاه از برنج قهوه‌ای مانده استفاده نکنید.

 

طرز پخت برنج قهوه ای در فر:

برای پخت برنج قهوه‌ای در فر ابتدا آن روشن کرده و در دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید. سپس یک لیوان برنج را را با ۲ لیوان آب و یک دوم قاشق غذاخوری کره و یک دوم قاشق غذاخوری نمک ترکیب کنید و در قالب بریزید. سپس روی قالب را با فویل بپوشانید.

طرز پخت برنج قهوه‌ای در فر

قالب را به مدت ۱ ساعت در طبقه وسط فر قرار داده تا برنج پخته و آماده شود. پس از آماده شدن برنج آن را از فر در آورده و پس از ۱۰ دقیقه فویل آن را باز کنید و سپس غذا را نوش جان نمایید.

 

نکات مهم پخت برنج قهوه‌ای

با رعایت چند نکته ساده در زمان پخت برنج قهوه‌ای خواهید توانست در نهایت به یک برنج خوش طعم، لذیذ و با ارزش غذایی بالا دست یابید. از این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل املاح بالای این نوع برنج، می توانید برای کودکان آن را به صورت پوره آماده نمایید.
  • هیچ گاه برنج قهوه‌ای را آبکشی نکنید؛ چرا که آبکشی کردن سبب از بین رفتن ویتامین ها و مواد املاحی موجود در آن می شود.
  • برنج قهوه‌ای، بهترین خوراکی جایگزین برای مصرف در تمامی وعده ها (ناهار و شام) است.
  • میزان آب استفاده شده برای پخت برنج قهوه ای، باید دو برابر مقدار برنج باشد.
  • این برنج را می‌توانید در کنار انواع مختلف خورش، همچون خورش کاری تایلندی نوش جان نمایید.
  • زمان پخت برنج قهوه ای تقریبا یک ساعت است.
  • پیش از پخت، کیفیت این برنج را بررسی کنید. بسیاری از فروشگاه ها برنج های خراب و یا به رنگ دیگری را به عنوان برنج قهوه ای به فروش می رسانند؛ علاوه بر این از خرید برنج های مانده نیز خودداری کنید، چرا که روغن های موجود در آن ها سبب بدطعم و بی کیفیت تر شدن آن ها می شوند.
  • پس از طبخ برنج قهوه‌ای، سبوس آن باید حسابی نرم شود تا زیر دندان احساس نشود. از این رو این برنج پس از پخت همواره کمی حالت شفته و نرم خواهد داشت.

عطر و بوی برنج ‌قهوه‌ای

بسیاری از افراد علاقه دارند تا برنج قهوه‌ای را به سبب فواید و خواص بی نظیر آن در سبد غذایی خود قرار دهند، اما این برنج پس از پخت یک بوی خاص به خود می گیرد. این بو در حقیقت ناشی از سبوس برنج می‌باشد.

دانه های برنج به طور کلی دارای دو پوسته بیرونی هستند یکی از این پوسته ها نازک و دیگری ضخیم است، پوست ضخیم شلوک نام دارد. در صورتی که پوست نازک همان سبوس برنج است. شما نیز بارها در میان دانه های برنج سفید، برنج هایی را مشاهده کرده‌اید که بر روی آن‌ها لکه های قرمز یا قهوه ای وجود داشته باشد؛ شاید تصور کنید که این لکه ها خراب بودن برنج ها را نشان می دهد، در صورتی که این لکه ها همان سبوس یا لایه نازک برنج هستند و می توان آن‌ها را به راحتی با ناخن خراش داد و جدا کرد.

عطر و بوی برنج قهوه‌ای

میزان املاح معدنی، چربی ویتامین و پروتئین های این پوسته بسیار زیاد است که در زمان پخت از پوسته به سمت مغز برنج منتقل می شود. همین عامل باعث می شود تا برنج بویی خاص به خود بگیرد. شاید این عطر و طعم مورد پسند بعضی از افراد نباشد. البته این امر به علت عدم سازگاری ذائقه ما ایرانی ها با این نوع برنج است؛ چرا که بوی این نوع برنج برای طرفداران آن در شرق و شمال شرق آسیا مشکلی به حساب نمی‌آید. با این حال مصرف برنج قهوه ای به صورت منظم می تواند برای بدن بسیار مفید و موثر باشد. از این رو توصیه ما به شما آن است که از این محصول حتما در سبد غذایی خود استفاده نمایید.

 

نکات مهم در زمان خرید برنج قهوه‌ای

برنج قهوه ای در ایران تنها در طی حذف ‏سه یا چهار مرحله پیش از پوست گیری برنج و کاملا سفید شدن آن تولید می شود. در کارخانه های شالیکوبی شلتوک برنج در طی چندین مرحله و به صورت لایه لایه پوست برداری می شود. حال در صورتی که پیش از مرحله پایانی و زمانی که هنوز پوسته برنج یا سبوس آن به طور کامل گرفته نشده، برنج را خارج نماییم، جای دانه های برنج سفید برنج قهوه‌ای خواهیم داشت. در کشور ما برخلاف کشورهای پیشرفته‌، فرآوری برنج قهوه ای انجام نمی شود.

نکات مهم در زمان خرید برنج قهوه‌ای

از این رو در زمان خرید و مصرف باید برخی از نکات را حتما در نظر داشته باشید تا سلامتی خود و خانواده را به خطر نیاندازید:

۱) با توجه به عدم فرآوری برنج قهوه‌ای، قیمت آن از برنج سفید ارزانتر است؛ چرا که در نتیجه حذف چند مرحله از زنجیره پایانی تولید برنج بوده و مصرف انرژی و کارگر و به طور کلی هزینه تولید آن کمتر است. بر همین اساس دقت کنید که برنج قهوه ای را با قیمتی بالا تهیه نکنید.

۲) یکی از نکات بسیار مهم در زمان خرید برنج قهوه‌ای آن است است که احتمال تقلب در فروش این نوع برنج نسبت به برنج سفید بیشتر می‌باشد. در زمان برداشت برنج در شالیزارها در صورتی‌ که با بارندگی مواجه شویم، برنج ها تغییر رنگ داده و به اصطلاح خالدار، بند بند یا بند دار می شوند. این عامل باعث می‌شود تا در زمان پخت برنج ها با کوچکترین حرارتی خرد شده و شفته شوند.

۳) بسیاری از دلالان و کلاهبرداران به راحتی این برنج را با برنج قهوه‌ای مخلوط کرده و آن را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. با این که این برنج کیفیت لازم را برای پخت و پز ندارد، باید قیمتی پایین‌تر نیز داشته باشد. اغلب آن را با قیمتی حتی بیشتر از برنج سفید به فروش می رساند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *